Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9P4J54
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Isabel Yovana Quispe Mendozapt_BR
dc.contributor.referee1Katia Ferreira Costa Campospt_BR
dc.creatorEloisa de Fatima Mirandapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T23:14:22Z-
dc.date.available2019-08-11T23:14:22Z-
dc.date.issued2014-02-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9P4J54-
dc.description.abstractOver the years, is in the process of construction in the country a democratic health service that takes place from the formulation of public policies related to health, and, essentially, in the everyday life of the health service. This process began from the creation of the Unified Health System, consolidated with the implementation of the Family Health Program (FHP). Although health education is provided for and assigned to all professionals who comprise teams of the FHP, some of these professionals stand out, such as the nursing professionals. The objective of the present study was to seek scientific evidence related to the contribution of nursing, specifically nurses, on health education in the FHP is an integrative review of literature, in which were found the databases LILACS, SciELO and CAPES Journals, through Nursing descriptors; Health education and family health Program. Was established 2004 time clipping to 2013. The critical analysis of the data obtained shows that the practice of health education requires nursing professionals, due to its proximity with this practice, a critical analysis of its performance, as well as a reflection of his role as an educator. Therefore, health and education cannot be dissociated, go together, articulate while social practices.pt_BR
dc.description.resumoAo longo dos anos, está em processo de construção no país um serviço de saúde democrático que se realiza a partir da formulação de políticas públicas voltadas para saúde, e, essencialmente, no cotidiano do serviço de saúde. Esse processo teve início a partir da criação do Sistema Único de Saúde, consolidado com a implantação do Programa Saúde da Família (PSF). Embora a educação em saúde esteja prevista e atribuída a todos os profissionais que compõem as equipes do PSF, alguns destes profissionais se destacam, tais quais os profissionais de enfermagem. O objetivo do presente estudo foi buscar evidências científicas relacionadas à contribuição da enfermagem, especificamente do enfermeiro, na educação em saúde no PSF. Trata-se de uma revisão integrativa de literatura, em que foram consultadas as bases de dados LILACS, SciELO e Periódicos CAPES, através dos descritores Enfermagem; Educação em Saúde e Programa Saúde da Família. Foi estabelecido o recorte de tempo de 2004 a 2013. A análise crítica dos dados obtidos revela que a prática de educação em saúde requer do profissional de enfermagem, por sua proximidade com esta prática, uma análise crítica da sua atuação, bem como uma reflexão de seu papel como educador. Portanto, saúde e educação não podem ser dissociadas, caminham juntas, se articulam enquanto práticas sociais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectEducação em Saúdept_BR
dc.subjectPrograma Saúde da Famíliapt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleA contribuição da enfermagem através da Educação em Saúde no Programa Saúde da Famíliapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_final_j_lia_ranieri_mendes_de_lima.pdf160.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.