Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9P4JC5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Isabel Yovana Quispe Mendozapt_BR
dc.contributor.referee1Katia Ferreira Costa Campospt_BR
dc.creatorJunia Fernanda Vieira Fonseca Reispt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T01:07:28Z-
dc.date.available2019-08-14T01:07:28Z-
dc.date.issued2014-02-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9P4JC5-
dc.description.abstractSchistosomiasis is a parasitic disease typical of Africa, Asia and the Americas. In Minas Gerais is endemic to an area comprised by 518 municipalities with a population under risk, approximately 12 million inhabitants. In the context of public health, is not recent awareness that health actions need to be complemented by educational actions that strengthen health interventions. This study aims to collect in the scientific literature produced studies on the health education as a strategy for the control of Brazil, in the period from 2002 to 2012, studies on the health education as a strategy for the control of schistosomiasis. It involves theoretical study of an integrative review study, Integrative literature fRevisão, based on theoretical-methodology of evidence based Practice. The databases were consulted: Virtual Health Library publications, indexed in the databases LILACS, SCIELO and MEDLINE for the period 2002 to 2012, and ten were selected studies scientific productions, according to the inclusion criteria established. The critical analysis of the obtained data reveals that in the planning and implementation of educational activities related to schistosomiasis is imperative a consideration of the socio-cultural context, social representations about the disease and the adoption of dynamic and participatory pedagogical practices.pt_BR
dc.description.resumoA esquistossomose é uma doença parasitária típica da África, Ásia e das Américas. Em Minas Gerais é endêmica em uma área compreendida por 518 municípios com uma população, sob risco, de aproximadamente 12 milhões de habitantes. No âmbito da Saúde Pública, não é recente a consciência de que as ações de saúde necessitam ser complementadas por ações educativas que fortaleçam as intervenções sanitárias. Este estudo tem como objetivo buscar na literatura científica estudos produzidos sobre a educação em saúde como estratégia para o controle da esquistossomose. Trata-se de um estudo de revisão integrativa. Foram consultadas as bases de dados: LILACS, SCIELO e MEDLINE no período de 2002 a 2012, sendo selecionados dez estudos de acordo os critérios de inclusão estabelecidos. A análise crítica dos dados obtidos revela que no planejamento e realização de ações educativas relacionadas à esquistossomose se faz imprescindível a consideração do contexto sóciocultural, das representações sociais acerca da doença e a adoção de práticas pedagógicas dinâmicas e participativas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEsquistossomosept_BR
dc.subjectEducação em Saúdept_BR
dc.subjectMedidas de controlept_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleEducação em Saúde como estratégia para o controle da esquistossomosept_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_final_j_nia.pdf167.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.