Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9PRGHD
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ricardo Rodrigues Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Monica Erichsen Nassifpt_BR
dc.creatorLucineia Gomes da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T10:47:44Z-
dc.date.available2019-08-14T10:47:44Z-
dc.date.issued2012-02-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9PRGHD-
dc.description.abstractThis study investigated the search end use of Information sources by one retailer manager, based on the 30 sources of information used by consultants for small and medium enterprise companies by the author Mafra Pereira (2006). Every day, regardless of company size, professional organizations are motivated to make decisions. Some decisions can be made based only on personal knowledge or empirical data, others not. The use of information for the decision making in small business is the retail focus of this study. This research had as objective analyze the process of searching information by the small retailer manager. To obtain the data, we applied techniques of the critical incident and observation.The research concludes that the small retailer manager develops various activities in the organization; has a basic level of training, and has vast experience in retail. In the administrative context is predominant the use of few sources of information for the business, the information behavior of searching is prevalent for internal personnel sources and external and personal sources.pt_BR
dc.description.resumoInvestiga-se o comportamento de busca e uso de fontes de informação por um gestor varejista de pequeno porte em seus processos decisórios, tomando como base, um modelo de 30 fontes de informação utilizadas por consultores empresarias de pequenas e médias empresas de Mafra Pereira (2006). Todos os dias, independente do porte da empresa, os profissionais são impulsionados a tomarem decisões. Algumas podem ser tomadas com base apenas em dados empíricos ou conhecimentos pessoais, outras não. O uso da informação para a tomada de decisão na pequena empresa é foco deste estudo, que teve como objetivo identificar o processo de busca de informação por parte do gestor varejista de organizações de pequeno porte. O estudo de natureza qualitativa utilizou-se da entrevista estruturada como técnica de coleta de dados, apoiado no uso do incidente crítico. A pesquisa conclui que o Gestor varejista tende a desenvolver diversas atividades em sua organização. O comportamento de busca e uso de informações é limitado a poucos recursos informacionais, prevalece o uso de fontes pessoais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFontes de Informaçãopt_BR
dc.subjectGestor varejistapt_BR
dc.subjectBusca e uso da Informaçãopt_BR
dc.subject.otherProcesso decisório Fontes de informação  pt_BR
dc.subject.otherAdministração  Fontes de informação  pt_BR
dc.titleBusca e uso de fontes de informação para o processo de tomada de decisão: um estudo de caso em uma pequena empresa do comércio varejistapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Arquitetura Organização da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_lucineia_silva_12_03_12.pdf611.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.