Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9QMK83
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Marisa Antonini Ribeiro Bastos | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Valda da Penha Caldeira | pt_BR |
dc.creator | Cíntia Aparecida Garcia | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T16:21:51Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T16:21:51Z | - |
dc.date.issued | 2013-12-13 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9QMK83 | - |
dc.description.abstract | The permanent health education was created, in an attempt to make public health a network of teaching and learning in work performance, expanding the links between training, management, care and participation in this specific area of knowledge and practice through mediations promoted by health education. However, there is a need to increase knowledge on the actions taken by the practice of permanent education in the field of public health. Thus, the aim of this study was to analyze the actions of permanent education conducted in the area of public health in Brazil. This was an exploratory-descriptive research, of the kind integrative review, conducted in October 2013, no time cutting and oriented from the following question: which actions of permanent education has been conducted in the area of public health in Brazil? The study population was made up of the theme related permanent education in to public health consulted the databases SciELO, LILACS and CAPES Journal Portal scientific data production. The sample consisted of 16 articles pertaining to areas and Interdisciplinary and Nursing in CAPES, with qualis: B1, B2, B4, B5, and the journal Interface: Communication, Health, Education, showed that most publications on this topic. It was found that the evolution of the number of publication over the years did not appear continuously and incrementally. Most articles had authors with public and private bond, linked to the area of public health, preventive medicine and nursing. If on one hand the articles showed changes in the context of health and professional education, on the other has been found that there are still challenges to be overcome. It is for forming agents establish an educational process that allows the work health think for themselves, face the contradictions of society and use new technologies to understand it and transform it. | pt_BR |
dc.description.resumo | A educação permanente em saúde foi criada na tentativa de tornar a rede pública de saúde, uma rede de ensino-aprendizagem no exercício do trabalho, ampliando os laços entre formação, gestão, atenção e participação nesta área específica de saberes e práticas, por meio de mediações promovidas pela educação na saúde. No entanto, verifica-se a necessidade de ampliar o conhecimento sobre as ações realizadas através da prática de educação permanente, na área da saúde pública. Desta forma, o objetivo do presente estudo foi analisar as ações de educação permanente realizadas na área da saúde pública no Brasil. Tratou-se de uma pesquisa exploratório-descritiva, do tipo revisão integrativa, realizada em outubro de 2013, sem recorte temporal e orientada a partir da seguinte questão: quais ações de educação permanente têm sido realizadas na área da saúde pública brasileira? A população do estudo foi constituída pela produção científica, relacionada ao tema educação permanente em saúde pública, consultada nas bases de dados SciELO, LILACS e Portal Periódico CAPES. A amostra foi composta por 16 artigos, pertencentes às áreas Interdisciplinar e de Enfermagem na CAPES com qualis: B1, B2, B4, B5, sendo o periódico Interface: Comunicação, Saúde, Educação, o que mais apresentou publicações sobre este tema. Verificou-se que a evolução do número de publicação ao longo dos anos não se apresentou de forma contínua e crescente. A maioria dos artigos apresentaram autores com vínculo público e privado, ligados à área de saúde coletiva, medicina preventiva e enfermagem. Se por um lado os artigos apontaram mudanças no contexto da saúde e da educação profissional, por outro foi encontrado que ainda há desafios a serem vencidos. Cabe aos agentes formadores estabelecerem um processo educativo que possibilite aos trabalhos de saúde pensar por si mesmos, enfrentar as contradições da sociedade e utilizar as novas tecnologias para compreendê-la e transformá-la. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Capacitação de recursos humanos em saúde | pt_BR |
dc.subject | Saúde pública | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Educação em enfermagem | pt_BR |
dc.subject.other | Capacitação profissional | pt_BR |
dc.title | Ações de educação permanente na saúde pública brasileira: uma revisão integrativa | pt_BR |
dc.type | Monografias de Especialização | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a__es_de_educa__o_permanente_na_sa_de_p_blica_brasileira_uma_revis_o__integrativa.pdf | 471.76 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.