Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9RPMRQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Julio de Menezes Netopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Rosilene Horta Tavarespt_BR
dc.contributor.referee1Suzana dos Santos Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Maria Rita Sales Neto de Oliveirapt_BR
dc.creatorAna Paula Batista de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T13:09:11Z-
dc.date.available2019-08-09T13:09:11Z-
dc.date.issued2014-08-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9RPMRQ-
dc.description.abstractThis study constitutes in a theoretical and practice analysis about the subject Information and Communication Technologies (ICT) and education in the context of the contemporary capitalist society. For all practical purposes, we perform the analyzes of the results of the Research project, teaching and extension integration of Information and Communication Technologies in Teacher Education, who composed the Consolidation Program for Undergraduate (Prodocência - UFMG) articulated with the theoretical analyzes. The goal of this research, that now we presents its results, was to uncover the political and economic intentions of the use of ICT in the contemporary capitalist society, in education; mainly analyze how technology was being appropriated by groups and dominant social classes; and the importance of education and ICT for capitalism; contextualize the different elements that composes them, emphasizing the work and teacher education. Understand the training process of the undergraduates of the UFMG within the analyzed project. We present an analysis of conflicting uses of technology. On the one hand, their appropriation by the capitalist system, contributing to capital accumulation. On the other hand, your emancipatory possibilities in society and education. Paraphrasing István Mészáros, we consider that there is possibilities of use of ICT "beyond the Capital". We adopt, in qualitative research, a literature from references that conceptualize and analyze the technical, the technology and the education in contemporary times. For the quantitative data, we used the questionnaire as a methodological tool, and the analysis of assessments and self-assessments of teacher students of the elective course: Information Technologies and Communication and Education: Theories and Practices, subject which composes, as a guiding element, the project said. Through this survey, we confirm the predominance of the contradictions of ICTs both in theory, and in practice.pt_BR
dc.description.resumoEsse estudo constitui-se em uma análise teórica e prática sobre o tema Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) e a Educação no contexto da sociedade capitalista contemporânea. Na prática, realizamos as análises dos desdobramentos do Projeto de Pesquisa, Ensino e Extensão Integração das Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação Docente, que compôs o Programa de Consolidação das Licenciaturas (Prodocência - UFMG) articulado com as análises teóricas realizadas. O objetivo geral desta pesquisa, que ora apresentamos seus resultados, foi o de desvelar as intencionalidades políticas e econômicas de uso das TIC na sociedade capitalista contemporânea, na educação; sobretudo analisar como a tecnologia vem sendo apropriada por grupos e classes sociais dominantes; e a importância da educação e das TIC para o capitalismo; contextualizar os diferentes elementos que as compõe, enfatizando o trabalho e a formação docente; e compreender o processo formativo dos licenciandos da UFMG dentro do projeto analisado. Apresentamos uma análise sobre usos contraditórios das tecnologias. Por um lado, sua apropriação pelo sistema capitalista, contribuindo para acumulação de capital. Por outro lado, suas possibilidades emancipadoras na sociedade e na educação. Parafraseando István Mészáros, consideramos que haja possibilidades de uso das TIC para além do Capital. Adotamos, na pesquisa qualitativa, um levantamento bibliográfico a partir de referências que conceituam e analisam a técnica, a tecnologia e a educação na contemporaneidade. Para os dados quantitativos utilizamos o questionário como ferramenta metodológica, e a análise das avaliações e autoavaliações dos cursistas da disciplina optativa: Tecnologias da Informação e Comunicação e Educação: Teorias e Práticas, disciplina que compôs, como elemento norteador, o projeto citado. Através da pesquisa realizada, confirmamos o predomínio da contradição das TIC tanto no plano teórico, quanto na prática.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSociedade Capitalista Contemporâneapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectTecnologias da Informação e Comunicação (TIC)pt_BR
dc.subjectContradiçãopt_BR
dc.subject.otherComunicação Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherCapitalismopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherTecnologia da Informação Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.titleTecnologias da informação e comunicação e educação: contradições na teoria e na prática no contexto da sociedade capitalista contemporâneapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_final_ana_paula_batista.pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.