Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9TDHRF
Type: Tese de Doutorado
Title: Fora do quadro: discursos sobre educação e cinema (Argentina e Brasil- 1910/1940 e 1990/2010)
Authors: Ana Lucia de Faria e Azevedo
First Advisor: Ines Assuncao de Castro Teixeira
First Co-advisor: Inés Dussel
First Referee: Milene de Cássia Silveira Gusmão
Second Referee: Wenceslao Machado de Oliveira Jr. Acir Dias
Third Referee: Luciola Licinio de C P Santos
metadata.dc.contributor.referee4: Bernardo Jefferson de Oliveira
Abstract: Nesta tese, realizada nos marcos do Doutorado Latino-Americano em Educação, são analisadas as concepções e possibilidades concernentes às relações entre cinema e educação, contidas em discursos educacionais produzidos por intelectuais brasileiros e argentinos em dois momentos do século XX: de 1910 a 1940 e de 1990 a 2010. O recorte espacial justifica-se por serem o Brasil e a Argentina países sul-americanos, nos quais, desde o início do século XX, ocorre uma mobilização de setores sociais pela integração do cinema às práticas pedagógicas nas escolas. Quanto à escolha do recorte temporal, deve-se ao fato de que, nesses dois períodos, as configurações desses discursos assumem características distintas e significativas. Metodologicamente, o, optamos por uma abordagem de investigação da natureza histórico-social dos discursos, focalizando conteúdos e contextos de enunciação. Primeiramente analisamos o discurso sobre educação e cinema nesses países, através de análise bibliográfica, enfatizando a realidade de um e outro país. Na sequência, elaboramos uma análise semelhante relativa ao período de 1990 a 2010. Para tanto, foram realizadas entrevistas individuais, semiestruturadas, com seis intelectuais da educação que discutem a relação cinema/educação, complementadas com levantamento e análise documental, extraindo elementos e categorias que salientaram em seus respectivos discursos educacionais. Concluímos que, no primeiro período investigado, a educação pelo cinema foi considerada uma novidade promissora em termos de recurso educacional, sendo que o cinema foi apreciado em termos educativos, em grande parte, por ser considerado um recurso didático tecnicamente eficaz para a transmissão de conhecimentos científicos considerados neutros, valores patrióticos e costumes civilizadores que poderiam ser mais facilmente memorizados e incorporados aos indivíduos.. Quanto ao segundo período (1990/2010) constatamos, de modo geral, a presença de recomendações a fim de incentivar a presença de uma cinematografia variada nas salas de aula e atividades pedagógicas com filmes que procurassem favorecer a vivência de experiências mais abertas em relação à arte e menos restritas aos códigos das práticas escolares tradicionais e uma grande preocupação com a formação docente, uma temática destacada e recorrente nos enunciados de 1990-2010, que defendem enfaticamente a formação de professores como uma estratégia fundamental para a efetivação dos projetos de educação cinematográfica.
Abstract: This theory carried out in the landmarks of the Latin-American Doctorate in Education, analyses the conceptions and possibilities related to the relations between cinema and education, contained in pedagogic speeches produced by Brazilian and Argentinian intellectuals at two moments of the century XX: from 1910 to 1940 and from 1990 to 2010.. The choice of time frame is due to the fact that, in these two periods, the settings of these discourses assume distinct and significant features. From the methodological point of view, we chose a research approach that especially considers the socio-historical nature of discourses, focusing on its elements and content, as well as their contexts of enunciation, rather than the linguistic aspects. It is about taking into account the importance of studying the discursive issues relating to the social conditions in which these texts were produced, since they constitute spaces of conflicts of interest and conceptions, expressing different positions involved in these clashes. In the conduct of research we decided to analyze firstly the discourse on education and cinema in Argentina and Brazil, through a literature review of previous studies, examining and contrasting the reality of one and another country. Following, we prepared a similar analysis for the period 1990-2010. Therefore, individual, semi-structured interviews were carried out, with six academic intellectuals who discuss the relation between cinema and education, complemented with lifting and documentary analysis. Of this corpus there were extracted some elements and categories which they pointed out in their respective pedagogic speeches. At the end of the work, we conclude that in the first period investigated, the education through cinema was considered a promising innovation in terms of educational resource, even under the condition of being subjected to intense surveillance and censorship, thought compatible with the ideals of modernization of society and education in particular. The cinema was appreciated in educational terms, largely because it is considered a technically effective teaching resource for the transmission of scientific knowledge considered neutral, patriotic values and civilizing customs that could be more easily memorized and incorporated in individuals, through images and through the images understood like loyal registers of the reality. In the second period we realize, on the whole, that a varied cinematography reaches the classrooms, in which the pedagogic activities with movies try to favor the existence of experiences most opened regarding the art and less limited to the codes of the school traditional practices. At this moment the movies appear in the speeches analyzed like instrument of formation of active, reflexive, critical subjects and transformers. Is still observed in these discourses of the second stage a major concern with the teacher, and applicant a thematic highlighted in the statements of 1990-2010, which strongly advocate the training of teachers as a key strategy for the realization of projects for film education training.
Subject: Educação Brasil
Professores Formação
Cinema na educação
Educação Argentina
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9TDHRF
Issue Date: 31-Mar-2014
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese__revisada_ana_l_cia_faria_azevedo.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.