Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9TDJ7J
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Geraldo Magela Pereira Leaopt_BR
dc.contributor.referee1Paulo Cesar Rodrigues Carranopt_BR
dc.contributor.referee2Sandra de Fatima Pereira Tostapt_BR
dc.contributor.referee3Vera Regina Veiga Francapt_BR
dc.contributor.referee4Juarez Tarcisio Dayrellpt_BR
dc.creatorCirlene Cristina de Sousapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T12:38:26Z-
dc.date.available2019-08-09T12:38:26Z-
dc.date.issued2014-07-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9TDJ7J-
dc.description.abstractThe aim of this dissertation is to investigate the construction of aspects of the mediatization process of contemporary culture, regarding singularly youth: their crossings and "effects" in the modes how two groups of high school students interact with school and conduct their "roles" of students. So, we picked up and ranked number field data, in 2012, in two schools: the Private Institute Carmen Pereira and the State School Francisco Amaral. Three classes of these schools in the second year of High School have been accompanied in daily: Avenida 2m1 and 2m2 of private school class and Class 2H of public school. The notion of mediatization, guiding the analysis, proved to be very fruitful for the analysis and comprehension of the research object approached. Methodologically, the research problem was accessed through two pathways. The first route is the Sociology of Action, which expression includes a number of additional sociological and cultural approaches, focused on individual as social actor. The second route was based on the Paulo Freires purpose of communicative education in conjunction with praxiological or relational paradigm of communication. We also used the methodology of qualitative research approach, with diverse methods of data collection, such as questionnaires, interviews, focus groups and observation of the social network Facebook. Analysis revealed that digital technologies that blend the daily life of young people surveyed are intertwined in extensive and intensive way in their interactions as young students, in the school and in social medias ambiences frequented by them. From this overlap, the references of identity, relationship and knowledge are affected and challenged arising from media coverage that fits there. From the perspective of the young students researched, it was highlighted that more than the provision of innovative and functional appliances the media has provided a space or environment that young people access to express themselves and exercise their sociability. It is evident also that the process of intersection between juvenile life and media devices is accelerated and influential, but not homogeneous.pt_BR
dc.description.resumoNesta tese, investigamos quais aspectos do processo de midiatização da cultura contemporânea marcam de forma singular a juventude, e quais os seus atravessamentos e afeitos nos modos de estudantes do Ensino Médio interagir com a escola e conduzirem seus papéis de alunos. Para tanto, foram colhidos e classificados dados de campo, em pesquisa realizada no ano de 2012 em duas escolas: o Instituto Particular Carmem Pereira e a Escola Estadual Francisco do Amaral. No cotidiano dessas escolas foram acompanhadas três turmas do segundo ano do ensino médio: Turma Avenida 2m1 e Turma 2m2 da escola particular, e Turma 2H da escola pública. A noção de midiatização, orientadora da abordagem, revelou-nos muito profícua para análise e inteligibilidade do objeto de pesquisa abordado. Metodologicamente, o problema de pesquisa foi acessado por meio de duas vias. A primeira via é a Sociologia da Ação, expressão que inclui uma série de abordagens sociológico-culturais complementares com foco nos sujeitos e suas relações, enquanto atores sociais. A segunda via baseou-se no debate da educação comunicativa de Paulo Freire, em conjugação com o modelo praxiológio ou relacional da comunicação. Utilizamos também da metodologia das pesquisas de abordagem qualitativa, com métodos diversificados de coleta de dados, como: questionário, entrevistas, grupos de discussão e observação da rede social Facebook. A análise revelou que as tecnologias digitais, que se mesclam à vida cotidiana dos jovens pesquisados, encontram-se imbricadas de modo extenso e intenso em suas interações de jovens-alunos no espaço da escola e das ambiências midiáticas por eles frequentadas. A partir desta imbricação, as referências de identidade, relacionamento e conhecimento são afetadas e interpeladas em decorrência da midiatização que aí se inscreve. Na perspectiva dos jovens-estudantes pesquisados, notamos que além dos recursos criativos e funcionais as mídias têm oferecido espaços e/ou ambiências em que os jovens expressam a si mesmos e exercem sua sociabilidade. Evidenciamos ainda que o processo de interseção entre a vida juvenil e os dispositivos midiáticos é acelerado e influente, mas não homogêneo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMidiatizaçãopt_BR
dc.subjectMídiapt_BR
dc.subjectJovem-alunopt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectFacebookpt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subject.otherFacebook (Recursos eletrônicos)pt_BR
dc.subject.otherEscolas Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherMídia Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherJuventude Aspectos sociaispt_BR
dc.titleJuventude(s), mídia e escola: ser jovem e ser aluno face à midiatização das sociedades contemporâneaspt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_finalizada__cirlene.pdf6.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.