Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9VFH47
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Raquel Martins de Assispt_BR
dc.contributor.referee1Ana Lydia Bezerra Santiagopt_BR
dc.contributor.referee2Mitsuko Aparecida Makino Antunespt_BR
dc.creatorLuciana Renata Moreira Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T10:14:32Z-
dc.date.available2019-08-12T10:14:32Z-
dc.date.issued2015-02-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9VFH47-
dc.description.abstractThis dissertation refers to a psychoanalytic intervention research focused on barriers in learning. It presents the results of an investigation into the possible phenomena that affect the teaching-learning process and can contribute to produce impasses in such a process. For this purpose, it was sought to know the strategies that the selected school for the study uses to intervene with the public that does not learn at the right age. It was also made a study of case with two children of that institution, who proved to be refractory to these proposals. Using the conversation, the study of the case and the clinical and pedagogical diagnosis, it was possible to recover the school history of these students, identify if their barriers to learning were from conceptual and pedagogical order or subjective and intervene to assist them in overcoming their difficulties. The interventions helped in the learning process with the students about the relationship between their impasses and its subjectivity. The hypothesis raised is that when the pedagogical practices used with students who have impairments in learning fail is because there is something of their singularity that must be taken into account for the student to continue in their studies.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação refere-se a uma pesquisa-intervenção de orientação psicanalítica direcionada aos entraves na aprendizagem. Apresenta os resultados de uma investigação sobre os possíveis fenômenos que interferem no processo de ensino-aprendizagem e que podem contribuir para produzir impasses em tal processo. Para isso, buscou conhecer as estratégias que a escola selecionada para o estudo utiliza para intervir junto ao público que não aprende na idade certa. Realizou também um estudo de caso com duas crianças dessa instituição, que se mostraram refratárias a essas propostas. Utilizando-se da conversação, do estudo de caso e do diagnóstico clínico-pedagógico foi possível resgatar a trajetória escolar desses alunos, identificar se os seus entraves na aprendizagem eram de ordem conceitual-pedagógica ou subjetiva e intervir para auxiliá-los na superação das dificuldades. As intervenções tornaram possível aprender com os alunos acerca da relação entre os seus impasses e a sua subjetividade. A hipótese formulada é de que quando as práticas pedagógicas utilizadas com os alunos que apresentam impasses na aprendizagem falham é porque existe alguma coisa da sua singularidade que precisa ser levada em conta para que o aluno avance em seus estudos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectImpasses na aprendizagempt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectSubjetividadept_BR
dc.subject.otherPsicanálise e educaçãopt_BR
dc.subject.otherDistúrbios da aprendizagempt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicologia da aprendizagempt_BR
dc.titleImpasses na aprendizagem e inclusão escolar: estudos de caso sob a ótica da Psicanálisept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__olucianagravar.pdf985.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.