Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AEGR2P
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dc.contributor.advisor1Geralda Fortina dos Santospt_BR
dc.contributor.referee1Eulita Maria Barcelospt_BR
dc.creatorNataniela Conceição Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T23:51:33Z-
dc.date.available2019-08-13T23:51:33Z-
dc.date.issued2012-05-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AEGR2P-
dc.description.abstractThe prenatal care is an important subject of the professional point of view, since it brings the discussion to improve the quality of services provided to pregnant women and on the principles of humanization in the accession process in health education prenatal care, hoping of the adoption of a special attention and holistic care. This study discusses the principles of such assistance like requisites for the improvement of health care for pregnant women and children through programs of health education. It was accomplished a review of literature using books and database of virtual library available on the internet (Scielo, Lilacs, Google Scholar), being used as inclusion criteria for articles published between 1984 and 2011 related to the benefits of health education on prenatal and content that could aggregate information related to the proposed objectives. The results show inadequacies in the process of realization of prenatal care, including the low occurrence of educational activities, whether individual or collective. There is also the occurrence of negligence of health professionals with respect to the notes of the visits and care for pregnant women. Accordingly its important to encourage and train health professionals to perform activities of health education with quality, because the Family Health Program is an opportunity for restructuring of the work of public health and health of women for a defense of the Unified Health System in Brazil.pt_BR
dc.description.resumoA assistência ao pré-natal é um tema relevante do ponto de vista profissional, uma vez que se coloca em pauta a discussão sobre a melhoria da qualidade dos serviços prestados à gestante e sobre os princípios da humanização no processo de adesão à educação em saúde na assistência pré-natal, na perspectiva da adoção de uma atenção diferenciada e holística. Este estudo objetivou discutir princípios dessa assistência como requisitos para a melhoria da atenção à saúde da gestante e da criança por meio de ações de educação em saúde. Foi realizada uma revisão de literatura utilizando livros e bases de dados das Bibliotecas Virtuais disponíveis na internet (Scielo, Lilacs, Google Acadêmico), sendo usado como critério de inclusão artigos publicados entre 1984 e 2011 relacionados aos benefícios da educação em saúde no pré-natal e a conteúdos que pudessem agregar informações relacionadas com os objetivos propostos. Os resultados encontrados mostram inadequações no processo de realização do pré-natal, incluindo, a baixa ocorrência de atividades educativas, sejam individuais ou coletivas. Verifica-se ainda a ocorrência de negligência dos profissionais de saúde com relação às anotações dos atendimentos e cuidados a gestantes. Nesse sentido, é importante que se estimule e treine os profissionais de saúde para executar atividades de educação em saúde de forma qualificada. Pois, o Programa Saúde da Família é uma oportunidade de reestruturação do trabalho da saúde pública e da saúde da mulher para uma defesa do Sistema Único de Saúde no Brasil.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma de Saúde da Famíliapt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectPré-natalpt_BR
dc.subject.otherSaúde da famíliapt_BR
dc.titleAssistência humanizada no pré-natal: um processo de adesão e educação em saúdept_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família - EAD

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