Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AMWFFL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alcenir Soares dos Reispt_BR
dc.contributor.advisor-co1Francisco Eduardo de Andradept_BR
dc.contributor.referee1Fabricio Jose Nascimento da Silveirapt_BR
dc.contributor.referee2Maria da Conceicao Carvalhopt_BR
dc.creatorNeide Nativapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T22:26:28Z-
dc.date.available2019-08-12T22:26:28Z-
dc.date.issued2016-11-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AMWFFL-
dc.description.abstractThis dissertation is the result of a study concerning the Specialization Course in Culture and Baroque Art (CECAB), offered by the Philosophy, Arts and Culture Institute (IFAC) of the Federal University of Ouro Preto, Brazil. The aim of the research is to analyze and apprehend the meaning behind the course, having its institutional memory as an axis, and to spot its contribution to the field of cultural heritage of Brazil in terms of professional qualification and scientific knowledge production. The theoretical contribution has been based on three fundaments the concept of the Baroque Heritage and Culture, essential for the understanding of the purpose of the research; the constitution of the Memory as a sedimentation area for the knowledge; and the purpose of the Information Science as a space for the construction and interlocution of Memory tales. The methodology related to the qualitative approach consisted on the recovery and analysis of archived documents and academic studies, by collecting information from semi-structured interviews and oral reports from faculty and from students. The development of the research led to the evidence of the CECAB's historical path, the impasses and challenges faced, the faculty and the students, the content of the courses, the production of 200 monographs and which of those have been converted into master's researches, PhD theses, published as books, and the IPHAC's magazine. The results yielded to the fact that the CECAB was a relevant and fundamental course for shaping specialists and generating knowledge regarding Baroque Art and Culture, becoming strategic and contributing to Brazilian Cultural Heritage. The research also enabled the reconstitution of part of the course's institutional memory.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação é o resultado de um estudo sobre o Curso de Especialização em Cultura e Arte Barroca (CECAB), oferecido pelo Instituto de Filosofia, Artes e Cultura (IFAC), da Universidade Federal de Ouro Preto. O objetivo da pesquisa é analisar e apreender o significado do curso, tendo como eixo sua memória institucional, e evidenciar a contribuição que deu ao campo do Patrimônio Cultural brasileiro, em termos de formação profissional e de produção de conhecimento científico. O aporte teórico está fundamentado em três pilares: a questão conceitual de Patrimônio e Cultura Barroca, ponto de partida para o entendimento do objeto da pesquisa; a constituição da Memória, como espaço de sedimentação do saber; e o papel (função) da Ciência da Informação, como espaço de construção e interlocução das narrativas da Memória. A metodologia, balizada na abordagem qualitativa e complementada pela abordagem quantitativa, consistiu na recuperação e análise de documentos arquivísticos e de produção acadêmica, agregando-se informações do corpo docente e do discente, coletadas por meio de entrevistas semiestruturadas e relatos orais. O desenvolvimento da pesquisa permitiu evidenciar o percurso histórico do CECAB, os impasses e desafios vivenciados, o corpo docente e o discente, o conteúdo programático, a produção de 200 monografias, das quais originaram pesquisas de mestrado, doutorado ou foram publicadas como livros, e a Revista do IFAC. Os resultados apontaram que o CECAB foi relevante e fundamental para a formação de especialistas e para a geração de novos conhecimentos em Cultura e Arte barroca, tornando-se estratégico e contributivo para o Patrimônio Cultural brasileiro. A pesquisa viabilizou, também, a reconstituição de parte da memória institucional do curso.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInformação e memóriapt_BR
dc.subjectConhecimento científicopt_BR
dc.subjectPatrimônio Culturalpt_BR
dc.subjectMemória institucionalpt_BR
dc.subjectCultura e Arte barrocapt_BR
dc.subject.otherPatrimônio cultural Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherMemóriapt_BR
dc.subject.otherArte barroca Ouro Preto (MG)pt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.titleInformação, patrimonio e mémoria: cultura e arte barroca em Ouro Pretopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__oentreganeideeci.pdf4.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.