Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-APFN8D
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Carlos Henrique Rezende Falci | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Joana Ziller de Araujo Josephson | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Jalver Machado Bethonico | pt_BR |
dc.creator | Cristina Horta de Almeida | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T19:09:04Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T19:09:04Z | - |
dc.date.issued | 2017-03-23 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-APFN8D | - |
dc.description.abstract | The present study aims to investigate how the concept of cultural memory is set in the universe of electronic games. For this, we chose to discuss post-apocalyptic contexts, a theme commonly found in various productions regarding games and cinema. Based on this theme, we analyzed the game The Last of Us, released in 2013 originally for the console PlayStation 3. Based on the discussion of myths about the end of the world in some moments of history, a mapping of the unfolding of the post-apocalyptic urban imaginary representation is developed with the focus on Western societies, including cultural production about the subject. We also address some forms of memory manifestation that help us think about the concept of cultural memory. With this investigation, we try to verify which elements of the post-apocalyptic universe appear in the electronic game, how the question of the end of the world myth is worked on in this medium and how it helps in the construction of a cultural memory associated with a post-apocalyptic scenario. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente estudo procura investigar como o conceito de memória cultural se configura no universo dos jogos eletrônicos. Para tanto, escolhemos discutir os contextos pós-apocalípticos, tema comumente presente em várias produções no campo dos jogos e do cinema. Com base nessa temática, analisamos o jogo The Last of Us, lançado em 2013 originalmente para o console PlayStation 3. Baseando-se na discussão dos mitos sobre o fim do mundo em alguns momentos da história, realiza-se um mapeamento dos desdobramentos da representação do imaginário urbano pós-apocalíptico com foco nas sociedades ocidentais, compreendendo a produção cultural acerca do tema. Também abordamos algumas formas de manifestação da memória que auxiliam a pensar o conceito de memória cultural. Com essa investigação, procuramos verificar quais elementos do universo pós-apocalíptico aparecem no jogo eletrônico, como a questão do mito do fim do mundo é trabalhada nesse suporte e como ele auxilia na construção de uma memória cultural associada a um cenário pós-apocalíptico | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Videogame | pt_BR |
dc.subject | Mito | pt_BR |
dc.subject | Jogos eletrônicos | pt_BR |
dc.subject | The Last of Us | pt_BR |
dc.subject | Memória cultural | pt_BR |
dc.subject.other | Video games | pt_BR |
dc.subject.other | Mito no cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Jogos eletrônicos | pt_BR |
dc.subject.other | Memória coletiva | pt_BR |
dc.subject.other | Fim do mundo | pt_BR |
dc.title | Jogos eletrônicos e as memórias do fim do mundo: reflexões sobre The Last of Us | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
jogos_eletronicos_e_as_memorias_do_fim_do_mundo_the_last_of_us.pdf | 4.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.