Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQ8PMU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliana Regina de Freitas Dutrapt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Roberto Jamil Curypt_BR
dc.contributor.referee2Sergio Alcides Pereira do Amaralpt_BR
dc.contributor.referee3Joao Adolfo Hansenpt_BR
dc.contributor.referee4Marcelo da Silva Timotheo da Costapt_BR
dc.creatorThiago Lenine Tito Tolentinopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T16:17:12Z-
dc.date.available2019-08-14T16:17:12Z-
dc.date.issued2016-12-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQ8PMU-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to reveal a general process by which theBrazilian intellectual culture have passed between the 1910s and1930s. In particular, it highlights the rising prospects against theprinciples of the Republican Constitution of 1891 that is seen asoutdated after the First World War, the Russian Revolution and the riseof Italian fascism. In this sense, the intellectual and biographicaltrajectory of the literary critic Tristão de Athayde (Alceu AmorosoLima) is quite significant. Through his periodical work, its possible tosee the different aspects of this major process: cultural debates,evaluations about international news, political analysis, criticalreflection on national identity and about the peculiar condition of acountry divided between hinterland and coast, disputes around theBrazilian modern art, discussions about the role of religion in society,conflicts about gender issues and women rights, the discussions aboutthe best political system for Brazil etc. "From skepticism to extremes"reveals how each one of these topics stopped to embrace plurals viewsand relatively democratic prospects, making the turning point to arevolutionary horizon in which the use of violence to achieve politicalgoals became an almost banal truth.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese aponta para um processo geral pelo qual a culturaintelectual brasileira teria passado entre as décadas de 1910 e 1930.Especialmente, ressalta-se a ascensão de perspectivas contrárias aosprincípios da Constituição republicana de 1891 que passa a ser vistacomo ultrapassada e decadente, notadamente após a Primeira GuerraMundial, a Revolução Russa e o advento do fascismo italiano. Nestesentido, a trajetória intelectual e biográfica do crítico literário Tristãode Athayde (Alceu Amoroso Lima) é bastante expressiva. Nelerevela-se tal processo geral em variadas esferas que compõem acomplexidade da cultura intelectual brasileira: os debates culturais,as avaliações acerca do noticiário internacional, as análises políticas,as reflexões críticas sobre identidade nacional e a cisão de um paísdividido entre sertão e litoral, as disputas em torno da arte modernabrasileira, as discussões sobre o papel da religião no interior dasociedade, os embates sobre os direitos e as questões de gênero, asreflexões acerca do melhor regime político para o Brasil etc. Doceticismo aos extremos revela como muitos desses tópicosdeixaram de ser tomados segundo perspectivas plurais erelativamente democráticas em função de visadas totalizantes emque o horizonte revolucionário e a utilização da violência para aconsecução dos objetivos políticos tornaram-se uma verdade quasebanal.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subject.otherLima, Alceu Amoroso , 1893-1983pt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.subject.otherIntelectuais Brasilpt_BR
dc.subject.otherModernismopt_BR
dc.titleDo ceticismo aos extremos: cultura intelectual brasileira nos escritos de Tristão de Athayde (1916-1928)pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.