Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQPPRF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Helena Alvarez Leitept_BR
dc.contributor.advisor-co1Rogerio Correia da Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Rogerio Correia da Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Renata Silva Bergopt_BR
dc.contributor.referee3Geraldo Magela Pereira Leaopt_BR
dc.contributor.referee4Eliene Lopes Fariapt_BR
dc.creatorJuliana Araujo de Paulapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T07:25:25Z-
dc.date.available2019-08-11T07:25:25Z-
dc.date.issued2017-03-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQPPRF-
dc.description.abstractUnderstanding the learning processes of dance in the context of the Integrated School Program (PEI) of the Municipal Network of Belo Horizonte is the objective of this paper. In order to describe and analyze the learning of dance, this paper counted on the focus of situated learning in practice communities (LAVE and WENGER, 1991) and the perspective of the education of attention (INGOLD, 2010). The study addresses learning as an inherent aspect of all social practice (LAVE and WENGER, 1991). From an ethnographic incursion into the universe of everyday urban dances practices in the context of PEI, this paper sought to reveal how the learning processes take place. In addition, interviews were conducted with the children who were part of the research group and with the Dance Teacher. The collectivity was fundamental in this process that involved, besides the school, other time and spaces, such as the experiences on the street, with groups and at home. The skill of the dance was constituted from the immersion in practice and, mainly, of the repetition and imitation. The dancer's constitution was continually given in that process in which dance (and its learning) emerged. It was, therefore, the construction of identities that in this specific case was the black identity.pt_BR
dc.description.resumoCompreender os processos de aprendizagem da dança no contexto do Programa Escola Integrada (PEI) da Rede Municipal de Belo Horizonte é o objetivo deste trabalho. Para descrever/analisar a aprendizagem da dança foram utilizadas a abordagem da aprendizagem situada em comunidades de prática (LAVE e WENGER, 1991) e a perspectiva da educação da atenção (INGOLD, 2010). O estudo aborda a aprendizagem como um aspecto inerente a toda prática social (LAVE e WENGER, 1991). A partir de uma incursão etnográfica no universo das práticas cotidianas de danças urbanas no contexto do PEI, esse trabalho buscou desvelar como os processos de aprendizagem acontecem. Além disso, foram realizadas entrevistas com as crianças que integravam o grupo pesquisado e com o professor de dança. A coletividade apresentou-se como fundamental nesse processo que envolvia, para além da escola, outros tempo e espaços, como as vivências na rua, com grupos e em casa. A habilidade da dança era constituída a partir da imersão na prática e, principalmente, da repetição e imitação. A constituição do (a) dançarino(a) se dava continuamente nesse processo em que a dança (e sua aprendizagem) emergia. Tratava-se, portanto, da construção de identidades que nesse caso específico era a identidade negra.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDançapt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectEducação Integralpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores de dança Ensino profissionalpt_BR
dc.subject.otherEducação integral Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.subject.otherDança na educaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores de dança Formaçãopt_BR
dc.subject.otherDança Estudo e ensinopt_BR
dc.titleIsso dá pra aprender!: a dança na Educação Integralpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacaojulianadepaula_final.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.