Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQRFPH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria de Fatima Cardoso Gomespt_BR
dc.contributor.referee1Ilka Schapper Santospt_BR
dc.contributor.referee2Maria Cristina Soares de Gouveapt_BR
dc.contributor.referee3Maria Lucia Castanheirapt_BR
dc.contributor.referee4Marilene Proença Rebello de Souzapt_BR
dc.creatorMaira Tomayno de Melo Diaspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T23:08:56Z-
dc.date.available2019-08-11T23:08:56Z-
dc.date.issued2015-07-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQRFPH-
dc.description.abstractThis study aims to analyze contrastively the relationships between the reading activities experienced by children and young people and adults. We present the results of a longitudinal survey that focused on two initial literacy classrooms of two different public schools located in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. Data collection was carried out for three years year through participant observation, field notes, artifact analysis group, interviews, photographs, video and audio recordings. The theoretical-methodological approach adopted in the review process of our research is based on the historical-cultural approach to building knowledge of Lev S. Vygotsky (Vygotsky, 1927/2013, 1929/2000, 1930/2009, 1931/2012, 1933 / 2008); in development studies and learning (Bruner, 1997; GOMES, 2004; FREITAS 2007; GOMES, MONTEIRO, 2005; GOMES, DIAS & SILVA, 2008; GOMES, MORTIMER & Kelly, 2011; GOMES, FONSECA, DIAS & VARGAS 2011 ; VARGAS, GOMES, 2013) on literacy, literacy and language (STREET, 1984, 1995, 2002, 2003; BAKHTIN, 1992; FREIRE, 1980, 1988; ROJO, 2004, 2009; SOARES, 1998, 2003, 2004) and the contributions of Ethnography interactional (SBCDG, 1992; CASTANHEIRA, 2004). At the end of the research it was possible to know who read what, how, under what conditions and for what. Thus, it stood out the similarity and differences between the two classrooms. It became apparent that, in the classroom emotions and feelings are not separate cognition in the human development process. It was possible to conclude that affection is an important factor in interpersonal relationships built in the classroom as well as on disposal of the students on the reading activities proposed and developed since they constitute essentially human activity.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho visa analisar contrastivamente as relações entre as atividades de leitura vivenciadas por crianças e por jovens e por adultos. Apresentamos o resultado de uma pesquisa longitudinal, que teve como foco duas turmas iniciais de alfabetização de duas escolas públicas diferentes, localizadas em Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. A coleta de dados foi realizada durante três anos por meio da observação participante, notas de campo, análise de artefatos do grupo, entrevistas, fotografias, gravações de vídeo e áudio. O enfoque teórico-metodológico adotado no processo de análise de nossa pesquisa baseia-se na abordagem histórico-cultural de construção do conhecimento de Lev S. Vigotski (1927/2013, 1929/2000, 1930/2009, 1931/2012, 1933/2008); nos estudos sobre desenvolvimento e aprendizagem (BRUNER, 1997; GOMES, 2004; FREITAS, 2007; GOMES; MONTEIRO, 2005; GOMES; DIAS; SILVA, 2008; GOMES, MORTIMER; KELLY, 2011; GOMES et al. 2011; VARGAS; GOMES, 2013); sobre alfabetização, letramento e linguagem (STREET, 1984, 1995, 2002, 2003; BAKHTIN, 1992; FREIRE, 1980, 1988; ROJO, 2004, 2009; SOARES, 1998, 2003, 2004), bem como nas contribuições da Etnografia Interacional (SBCDG, 1992; CASTANHEIRA, 2004). Ao final da pesquisa, foi possível conhecer os sujeitos leitores, como se deu a leitura, sob quais condições, e com quais objetivos. Dessa forma, destacaram-se as semelhança e diferenças entre as duas salas de aula. Tornou-se evidente que na sala de aula as emoções e sentimentos não estão separados da cognição no processo de desenvolvimento humano. Concluiu-se que a afetividade constitui um fator importante para as relações interpessoais construídas na sala de aula, bem como para a disposição dos alunos diante das atividades de leitura propostas e desenvolvidas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectSala de aulapt_BR
dc.subjectLetramentopt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherAmbiente de sala de aulapt_BR
dc.subject.otherPsicologia educacionalpt_BR
dc.titleLeitura como atividade humana: Pra que que a gente lê?pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese._ma_ra._revisada.02.07.2015.pdf5.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.