Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQSH57
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Juarez Tarcisio Dayrell | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Vitor Sérgio Coelho Ferreira | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Gisele Marchiori Nussbaumer | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Maria Carla Corrochano | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Geraldo Magela Pereira Leao | pt_BR |
dc.creator | Ivan Faria | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-11T17:11:08Z | - |
dc.date.available | 2019-08-11T17:11:08Z | - |
dc.date.issued | 2017-02-21 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQSH57 | - |
dc.description.abstract | The main purpose of the research project is to analyze the training process and socio-professional insertion of former students of vocational training in Music, Dance, Video and Photography, in the city of Salvador, Brazil. Even though it is an unstable and precarious labor field, the artistic sector and the so-called creative professions have attracted many young students, searching for greater fulfillment and identification in their work activities. The chosen empirical context is the city of Salvador, which stands out for being one of the most unequal capitals of Brazil. But at the same time, the city has invested in the culture of economy and in offering opportunities for artistic training at social projects, cultural associations, technical and undergraduate courses. Both the theoretical and epistemological framework seek to articulate structural, institutional and life contexts, using as references the sociology at the individual level and theories on plural socialization. The study adopted a methodology of qualitative approach, mixed with the support of quantitative data, conforming a total of 209 former students from three educational institutions (CEEP- Artes e Design, Escola de Dança da Funceb and Oi Kabum! Escola de Arte e Tecnologia), who answered online questionnaires and 9 of whom participated in in-depth interviews. The results show that students were submitted to different probations in the processes of artistic socialization and professional insertion. The socializing experiences promoted by families, churches, schools, social projects, courses of artistic training, institutions and networks, functioned as distinct supports for the constitution of artistic identities of the investigated subjects. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo central desta pesquisa é analisar os processos de formação e de inserção socioprofissional de egressos de cursos de educação profissional em música, dança, vídeo e fotografia, na cidade de Salvador, no Brasil. Mesmo sendo um terreno de trabalho instável e precário, o setor artístico e das chamadas profissões criativas tem atraído muitos jovens, em busca de maior realização e identificação com suas atividades laborais. O contexto empírico escolhido é a cidade de Salvador, que se destaca por ser uma das capitais mais desiguais do país, mas que ao mesmo tempo tem investido na economia da cultura e na oferta de oportunidades de formação artística em projetos sociais, associações culturais, cursos técnicos e de graduação. O referencial teórico e epistemológico busca articular contextos estruturais, contextos institucionais e contextos de vida, utilizando como referências a sociologia à escala individual e as teorias sobre socialização plural. O estudo adotou uma metodologia de enfoque qualitativo, com o apoio de dados quantitativos, tomando um universo de 209 egressos de três instituições educativas (CEEP- Artes e Design, Escola de Dança da Funceb e Oi Kabum! Escola de Arte e Tecnologia), que responderam a questionários online, sendo que 9 deles participaram de entrevistas em profundidade. Os resultados mostram que os jovens vivenciaram diferentes provas nos processos de socialização artística e de inserção profissional. As experiências socializadoras promovidas pelas famílias, igrejas, escolas, projetos sociais, cursos de formação artística, instituições e redes de trabalho atuaram como suportes distintos na constituição das identidades artísticas dos sujeitos investigados. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Socialização | pt_BR |
dc.subject | Setor artístico | pt_BR |
dc.subject | Inserção profissional | pt_BR |
dc.subject | Juventude | pt_BR |
dc.subject | Formação artística | pt_BR |
dc.subject.other | Arte Estudo e ensino Salvador (BA) | pt_BR |
dc.subject.other | Educação para o trabalho | pt_BR |
dc.subject.other | Artistas Mercado de trabalho Salvador (BA) | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Juventude Emprego | pt_BR |
dc.subject.other | Orientação profissional | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino profissional | pt_BR |
dc.title | Viver de arte: percursos de formação e inserção socioprofissional de egressos de cursos de educação profissionalizante em artes, em Salvador, Bahia | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_de_doutorado__ivan_faria.pdf | 2.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.