Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AR8FTQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Laura Magalhaes Gomespt_BR
dc.contributor.referee1Antonio Vicente Marafioti Garnicapt_BR
dc.contributor.referee2Leoncio Jose Gomes Soarespt_BR
dc.contributor.referee3Maria da Conceicao F Reis Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee4Sonia Maria Schneiderpt_BR
dc.creatorAna Rafaela Correia Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T00:34:19Z-
dc.date.available2019-08-13T00:34:19Z-
dc.date.issued2016-06-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AR8FTQ-
dc.description.abstractIn the present study, we elaborated comprehensions about the Mathematics teaching in the evening courses for young, adult and elderly students, offered by the Public Municipal System of Education in Betim (Minas Gerais) (Rede Pública Municipal de Educação de Betim - Minas Gerais) from the period of 1988 to 2007. Starting from the representations of 17 individuals, among teachers, educators and coordinators that acted in these courses, we discussed perceptions, believes, behavior patterns and strategies about teaching and learning Mathematics in the second segment of the Elementary School, in the Education of Young and Adult People Modality (Educação de Pessoas Jovens e Adultas - EJA). It was our interest to analyze how these professionals conceived their relationship with young and adult students, with the Mathematics and with the teaching and learning Mathematics in that teaching modality. We took as theoretical-methodological references studies of the Oral History and Cultural History. We underlay part of our analyses in Paulo Freire´s work, studies about EJA, teaching of Mathematics in EJA and curriculum. We presented a chronologic narrative of the many projects implanted for EJA that were developed in Betim during the referenced period and based in the constituted sources by the narratives of the collaborators and written documents, we wrote a story that emphasizes the ways those individuals conceived the Mathematical teaching, the evaluation prospects and the pedagogical strategies they used. The results founded evince the individuals wish and attempt of rethinking EJAs pedagogical and administrative organization, seeking a teaching that would attend the students demands, even with the adoption of pedagogical practices very similar to the ones performed in the regular teaching.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, elaboramos compreensões sobre a Educação de Pessoas Jovens e Adultas e o ensino de Matemática em cursos oferecidos pela Rede Pública Municipal de Educação de Betim (Minas Gerais) no período de 1988 a 2007. A partir das representações de 17 sujeitos, entre professores, pedagogos e coordenadores que atuaram nesses cursos, discutimos percepções, crenças, padrões de comportamento e estratégias sobre o ensinar e aprender Matemática em cursos do segundo segmento do Ensino Fundamental, na modalidade Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Interessou-nos analisar como esses profissionais concebiam a sua relação com os estudantes jovens e adultos, com a Matemática e com o ensinar e o aprender Matemática nessa modalidade de ensino. Tomamos como referenciais teórico-metodológicos estudos da História Oral e da História Cultural. Fundamentamos nossas análises em parte da obra de Paulo Freire, estudos sobre EJA, ensino de Matemática na EJA e currículo. Apresentamos uma narrativa cronológica da implantação dos vários projetos para a EJA desenvolvidos em Betim no período de referência e com base nas fontes constituídas pelas narrativas dos colaboradores e documentos escritos, escrevemos uma história que enfatiza os modos como esses sujeitos concebiam o ensino de Matemática, as perspectivas de avaliação e as estratégias pedagógicas que utilizavam. Os resultados encontrados evidenciam o desejo e a tentativa dos sujeitos de repensar a organização administrativa e pedagógica da EJA, buscando um ensino que atendesse as demandas dos estudantes, mesmo com a adoção de práticas pedagógicas muito semelhantes às realizadas no ensino regular.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória da educação matemáticapt_BR
dc.subjectEnsino de matemática na educação de pessoas jovens e adultaspt_BR
dc.subjectHistória oralpt_BR
dc.subjectEducação de pessoas jovens e adultas na rede municipal de educação de Betim-Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherBetim (MG) Educaçãopt_BR
dc.subject.otherMatemática Estudo e ensino Históriapt_BR
dc.subject.otherMatemática Estudo e ensino (Ensino fundamental)pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.titleA educação de pessoas jovens e adultas em Betim (MG), 1988-2007: perspectivas de educadores e professores de matemáticapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___ana_rafaela_correia_ferreira.pdf8.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.