Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AREH7B
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliane Ferreira de Sápt_BR
dc.contributor.referee1Orlando Gomes de Aguiar Juniorpt_BR
dc.contributor.referee2Marciana Almendro Davidpt_BR
dc.creatorMagda Moreira Nunespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T00:04:53Z-
dc.date.available2019-08-10T00:04:53Z-
dc.date.issued2017-02-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AREH7B-
dc.description.abstractThis dissertation recounts a High School Physics teacher´s and her students experience throughout four teaching sequences that had explored possibilities of using videos and videos lessons as a didactic resource. During the sequences application, the students demonstrated interest and engagement to the themes explored at the Physics classes. To reflect about these students conduct we used references that discuss the youth profile and their demand for technological resources. Besides that, we support our research basing on studies about mediated action to understand how the interactions between the teacher and the mediational resources and the interactions between the teacher and the students occurred. Our major theoretical-methodological choices and analysis are a result of these viewpoints adherence. In order to understand the video and video lessons usage possibilities, we remade the context in which each class was developed and we analyzed the dialogical process of interaction between the individual involved in the research. For this, we used the notes from the teachers field journal, whom was also a researchs individual and researcher, the students productions, the students answers to questionnaires available on the school virtual system and the research subjects enunciations, which were registered through audio recordings. Basing on our analysis, we believe that the audio-visual medias insertion on the didactic schedule, as videos and videos lessons, should be more encouraged once it supports a desirable behavior from the students, presenting them more committed and autonomous. As one of this research result, a small notebook with our planning and some discussions about this experience potentialities and limitations was developed and it is available by the end of this text.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação narra a experiência vivenciada por uma professora de Física do ensino médio e seus estudantes, durante o desenvolvimento de quatro sequências de ensino que exploraram possibilidades do uso de vídeos e videoaulas como recurso didático. Ao longo da aplicação das sequências, os estudantes demonstraram envolvimento e engajamento com temas trabalhados nas aulas de Física. Para refletir acerca dessa postura dos estudantes utilizamos referenciais que discutem o perfil da juventude e sua demanda por aparatos tecnológicos. Além disso, buscamos suporte nos estudos sobre ação mediada para compreendermos como ocorreram as interações entre a professora e os recursos mediacionais e as interações entre a professora e os estudantes. Nossas principais escolhas teórico-metodológicas e análises decorreram da adesão ao ponto de vista desses estudos. Para compreender as possibilidades do uso de vídeos e videoaulas, reconstruímos o contexto em que se desenvolveu cada aula e analisamos o processo dialógico de interação entre os sujeitos envolvidos na pesquisa. Para isso, recorremos às anotações feitas no caderno de campo pela professora, que desempenhou o papel de sujeita da pesquisa e pesquisadora, às produções dos estudantes, às respostas dos estudantes a questionários disponibilizados por meios virtuais e às enunciações dos sujeitos da pesquisa, que foram registras por meio de gravações em áudio. Apoiadas em nossas análises, acreditamos que a inserção das mídias audiovisuais como vídeos e videoaulas nos planejamentos didáticos merece ser incentivada pelo fato de colaborarem para um desejável comportamento mais engajado e autônomo dos estudantes. Como consequência disso, um pequeno caderno contendo nossos planejamentos e algumas discussões sobre potencialidades e limitações dessa experiência foi desenvolvido e está disponível ao final deste texto.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEngajamentopt_BR
dc.subjectMediaçãopt_BR
dc.subjectVídeo e videoaulaspt_BR
dc.subjectPlanejamento didáticopt_BR
dc.subject.otherEnsino audiovisualpt_BR
dc.subject.otherFísica Estudo e ensino Meios auxiliarespt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherInovações educacionaispt_BR
dc.subject.otherVideoteipes na educaçãopt_BR
dc.subject.otherFísica Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino Meios auxiliarespt_BR
dc.titlePossibilidades do uso de vídeos e videoaulas no ensino de Físicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
magda_moreira_nunes___disserta__o.pdf3.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.