Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARJFMN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bruno Souza Lealpt_BR
dc.contributor.referee1André Guimarães Brasilpt_BR
dc.contributor.referee2Marcio de Vasconcellos Serellept_BR
dc.creatorNuno Manna Nunes Cortes Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T19:45:13Z-
dc.date.available2019-08-10T19:45:13Z-
dc.date.issued2012-02-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARJFMN-
dc.description.abstractThis study has an overall aim to understand the fantastic - particularly the one invented by the cinematographic mise en scène - as an enlightener category over conflict relations between subjects and a modern knowledge regime, knowledge that is based on practical rationality, on order and on seriousness. Initially, we promote a review of studies on the fantastic in literature from the nineteenth century (in the work of authors such as E. T. A. Hoffmann and Edgar Allan Poe) and from the twentieth century (as in Franz Kafka and Julio Cortázar) in perspective with sociological and philosophical issues related to the knowledge and to the normativity gestated by modern thought and in relation with a complex contemporary normative framework. From an understanding of the fantastic as a narrative construct, we point out to its particular form of emplotment and to the experience of crises of the normality founded on the disagreement. Then, we launch ourselves to the perception of cinema as a privileged device for the creation of fantastic narratives, present in works of filmmakers such as Tod Browning, Ingmar Bergman, Luis Buñuel and George Romero, leading to a diversity of expressions and significant dimensions. Finally, we find in the film A Serious Man (2009), of Joel and Ethan Coen, an opportunity for reflection, making use of thefantastic as the operator concept, in view of a tensioner feature that its narrative can bring to the discussion and to the understanding of knowledge relations and normativity in contemporary societies.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho tem como objetivo geral compreender o fantástico particularmente aquele inventado pela mise en scène cinematográfica como uma categoria iluminadora de relações de embate entre sujeitos e um regime de saber moderno, saber baseado na racionalidade prática, na ordem e na seriedade. Promovemos inicialmente uma revisão dos estudos sobre o fantástico na literatura do século XIX (na obra de autores como E. T. A. Hoffmann e Edgar Allan Poe) e do século XX (como em Franz Kafka e Julio Cortázar) em perspectiva com questões sociológicas e filosóficas relacionadas ao saber e à normatividade gestados pelo pensamento moderno e em relação a um complexo quadro normativo contemporâneo. A partir de uma compreensão do fantástico como construto narrativo, apontamos para sua forma particular de tessitura e para a experiência de crise da normalidade fundada na discordância. Nos lançamos, então, para a percepção do cinema como dispositivo privilegiado para a constituição de narrativas fantásticas, presentes em obras de realizadores como Tod Browning, Ingmar Bergman, Luis Buñuel e George Romero, apontando para uma diversidade de expressões e dimensões significativas. Finalmente, encontramos no filme Um homem sério (A serious man, 2009), de Joel e Ethan Coen, uma oportunidade de reflexão lançando mão do fantástico como conceito operador, tendo em vista um caráter tensionador que sua narrativa pode trazer à discussão e à compreensão de relações de saber e normatividade nas sociedades contemporâneas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFantásticopt_BR
dc.subjectSaber modernopt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectLiteraturapt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherLiteratura fantásticapt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherModernidadept_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.titleCrises do homem sério: narrativa fantástica e a mise en scène discordante do saber modernopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o.pdf8.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.