Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARUGDE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Henrique Rezende Falcipt_BR
dc.contributor.referee1Reinaldo Martiniano Marquespt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Antonio de Jesuspt_BR
dc.contributor.referee3Giselle Beiguelmanpt_BR
dc.contributor.referee4Tailze Melo Ferreirapt_BR
dc.creatorRenata de Alencar Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T20:46:05Z-
dc.date.available2019-08-11T20:46:05Z-
dc.date.issued2017-07-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARUGDE-
dc.description.abstractThis research investigates the poetics of memory in contemporary artistic processes. A set of thirteen artworks stimulates reflections on the various figures of memory activation in art. Among them, the figure of the archive is highlighted, in the perspectives of Jacques Derrida and Michel Foucault. The archive configures a theoretical area that creates foundations for the understanding of other figures, such as: collection, bibliotheca, museum, catalog, creation documents, among other derivations. The object of study is approached according to a constellar methodology, inspired by the epistemological program of Walter Benjamin. The expression "archives in performance refers to the archives in the state of event, which are organized in an aesthetic plane, inaugurating poetics of memory. The analyzes allowed us to recognize some of the "occupations" of memory in the contemporary scene. We stand out: a distance from hegemonic memories, produce memories of forgetfulness and create a state of delay of the present time.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese investiga as poéticas de memória em processos artísticos contemporâneos. Um conjunto de treze obras estimula reflexões sobre as várias figuras de ativação da memória na arte. Entre elas, a figura do arquivo é destacada, nas perspectivas de Jacques Derrida e Michel Foucault. O arquivo configura um campo teórico que cria fundamentos para a compreensão de outras figuras, como: coleção, biblioteca, museu, catálogo, documentos de criação, entre outras derivações. O objeto de estudo é abordado segundo uma metodologia constelar, inspirada no programa epistemológico de Walter Benjamin. A expressão arquivos em performance, que nomeia a tese, se refere aos arquivos em estado de acontecimento, que se organizam em um plano estético, inaugurando poéticas da memória. As análises nos permitiram reconhecer algumas ocupações da memória na cena contemporânea, em meio às quais destacamos: criar uma distância das memórias hegemônicas, produzir lembranças do esquecimento e criar um estado de demora do tempo presente.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte contemporâneapt_BR
dc.subjectEsquecimentopt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectArquivospt_BR
dc.subject.otherMemória na artept_BR
dc.subject.otherArte modernapt_BR
dc.subject.otherArquivospt_BR
dc.titleArquivos em performance: poéticas da memória na arte contemporâneapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_final_renata_alencar.pdf36.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.