Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARUGDE
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Carlos Henrique Rezende Falci | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Reinaldo Martiniano Marques | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Eduardo Antonio de Jesus | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Giselle Beiguelman | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Tailze Melo Ferreira | pt_BR |
dc.creator | Renata de Alencar Ferreira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-11T20:46:05Z | - |
dc.date.available | 2019-08-11T20:46:05Z | - |
dc.date.issued | 2017-07-27 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARUGDE | - |
dc.description.abstract | This research investigates the poetics of memory in contemporary artistic processes. A set of thirteen artworks stimulates reflections on the various figures of memory activation in art. Among them, the figure of the archive is highlighted, in the perspectives of Jacques Derrida and Michel Foucault. The archive configures a theoretical area that creates foundations for the understanding of other figures, such as: collection, bibliotheca, museum, catalog, creation documents, among other derivations. The object of study is approached according to a constellar methodology, inspired by the epistemological program of Walter Benjamin. The expression "archives in performance refers to the archives in the state of event, which are organized in an aesthetic plane, inaugurating poetics of memory. The analyzes allowed us to recognize some of the "occupations" of memory in the contemporary scene. We stand out: a distance from hegemonic memories, produce memories of forgetfulness and create a state of delay of the present time. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta tese investiga as poéticas de memória em processos artísticos contemporâneos. Um conjunto de treze obras estimula reflexões sobre as várias figuras de ativação da memória na arte. Entre elas, a figura do arquivo é destacada, nas perspectivas de Jacques Derrida e Michel Foucault. O arquivo configura um campo teórico que cria fundamentos para a compreensão de outras figuras, como: coleção, biblioteca, museu, catálogo, documentos de criação, entre outras derivações. O objeto de estudo é abordado segundo uma metodologia constelar, inspirada no programa epistemológico de Walter Benjamin. A expressão arquivos em performance, que nomeia a tese, se refere aos arquivos em estado de acontecimento, que se organizam em um plano estético, inaugurando poéticas da memória. As análises nos permitiram reconhecer algumas ocupações da memória na cena contemporânea, em meio às quais destacamos: criar uma distância das memórias hegemônicas, produzir lembranças do esquecimento e criar um estado de demora do tempo presente. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Arte contemporânea | pt_BR |
dc.subject | Esquecimento | pt_BR |
dc.subject | Memória | pt_BR |
dc.subject | Arquivos | pt_BR |
dc.subject.other | Memória na arte | pt_BR |
dc.subject.other | Arte moderna | pt_BR |
dc.subject.other | Arquivos | pt_BR |
dc.title | Arquivos em performance: poéticas da memória na arte contemporânea | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_final_renata_alencar.pdf | 36.28 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.