Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ASEEVM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Aureliano Angel Bressanpt_BR
dc.contributor.referee1Hudson Fernandes Amaralpt_BR
dc.contributor.referee2Robert Aldo Iquiapaza Coaguilapt_BR
dc.contributor.referee3Ronaldo Lamounier Locatellipt_BR
dc.creatorDanielle Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T04:50:36Z-
dc.date.available2019-08-13T04:50:36Z-
dc.date.issued2017-04-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-ASEEVM-
dc.description.abstractThe main goal of this work is to investigate, based on an empirical analysis, the determinants of the costs of concession contracts in the Brazilian road sector. For this purpose, the development of exploratory research was proposed based on data from the 57 road concession contracts implemented in Brazil up to January 2016, of which 53 in the form of a Common Concession and 4 in the form of a Public-Private Partnership. For the analysis of the data of these contracts, the models proposed by Blanc-Brude, Goldsmith and Valila (2009) and Meduri and Annamalai (2012) were used to investigate the factors determining the costs of road sector contracts in Europe and India, respectively. It was concluded that the contractual arrangement of the concession influences the costs of the contracts: higher unit costs were observed for the contracts on the form of Public-Private Partnership than for those on the Common Concession form. In addition, it was observed that the greater the extension of the roadway granted, the lower the unit costs associated with the contracts, confirming the hypothesis that economies of scale exist in the execution of road concession contracts. It was also observed that the concession of dual lane road sections has higher unit costs than the concession of single lane road sections.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo geral deste trabalho é investigar, com base em uma análise empírica, os determinantes dos custos dos contratos de concessão no setor rodoviário brasileiro. Para tanto, propôs-se o desenvolvimento de pesquisa exploratória a partir dos dados dos 57 contratos de concessão rodoviária implementados no Brasil até janeiro de 2016, dos quais 53 na forma de Concessão Comum e 4 na forma de Parceria Público-Privada. Para a análise dos dados desses contratos, recorreu-se aos modelos propostos por Blanc-Brude, Goldsmith e Valila (2009) e Meduri e Annamalai (2012) para a investigação dos fatores que determinam os custos dos contratos no setor rodoviário na Europa e na Índia, respectivamente. Concluiu-se que o arranjo contratual da concessão influencia os custos dos contratos, sendo que, tudo o mais constante, foram observados custos unitários mais elevados para os contratos sobre a forma de Parceria Público-Privada que para aqueles sobre a forma de Concessão Comum. Além disso, observou-se que, quanto maior a extensão do trecho rodoviário concedido, menores os custos unitários associados aos contratos, confirmando a hipótese de que há a presença de economias de escalas na execução de contratos de concessão rodoviária. Também foi observado que a concessão de trechos rodoviários de pista dupla tem custos unitários mais elevados que a concessão de trechos de pista simples.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRodoviaspt_BR
dc.subjectParceria público-privadapt_BR
dc.subjectCustospt_BR
dc.subjectConcessãopt_BR
dc.subject.otherConcessões administrativas Controle de Custospt_BR
dc.subject.otherParceria público-privadapt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherRodovias Brasilpt_BR
dc.titleAnálise das concessões comuns e parcerias público-privadas no setor rodoviário brasileiropt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_com_ficha_e_ata__1_.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.