Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ASPHF9
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ivan Domingues | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Simeao Donizeti Sass | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Lilian Simone Godoy Fonseca | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Jelson Roberto de Oliveira | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Carlos Roberto Drawin | pt_BR |
dc.creator | Eduardo André Rodrigues de Lima | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-11T07:31:17Z | - |
dc.date.available | 2019-08-11T07:31:17Z | - |
dc.date.issued | 2017-08-11 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ASPHF9 | - |
dc.description.abstract | In this thesis, we explain and elucidate how Hans Jonas inherits, diagnoses and works on the problem of nihilism, indicating later on the possibilities of his overcoming. Hans Jonas's general diagnosis of nihilism made him say that there are two dogmas in the contemporary philosophy: metaphysical truth does not exist, and an ought cannot be derived from being. Specifically, we elucidate that Jonas indicates the existence and philosophical consequences of various facets of nihilism through the analysis of three complementary perspectives: the death of God; The rise of new technologies and the crisis of German idealism. To overcome nihilism, Jonas through his philosophical biology creates the concept of heuristics of fear and a new categorical imperative that seeks to metaphysically rescue the Being and then, ethically, the dignity of man reaffirming life. It is a ontological reaffirmation of life in the face of nihilism. | pt_BR |
dc.description.resumo | Nesta tese, explicita-se e elucida-se o modo como Hans Jonas herda, diagnostica e trabalha o problema do nihilismo indicando, posteriormente, as possibilidades de sua superação. O diagnóstico geral de Hans Jonas sobre o nihilismo é o de que existem dois dogmas na filosófica contemporânea: nenhuma verdade metafísica e não há caminho do ser para o deve ser. Especificamente, esclarece-se que Jonas indica a existência e as consequências filosóficas de várias facetas do nihilismo através da análise de três perspectivas complementares: a morte de Deus; a ascensão das novas tecnologias e a crise do idealismo alemão. Para superar o nihilismo, Jonas através de sua biologia filosófica, cria o conceito de heurística do temor e um novo imperativo categórico que procura resgatar metafisicamente o Ser e, depois, eticamente, a dignidade do homem reafirmando a vida. Trata-se de uma afirmação ontológica da vida em face do nihilismo. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Superação do nihilismo | pt_BR |
dc.subject | Biologia filosófica | pt_BR |
dc.subject | Afirmação ontológica da vida | pt_BR |
dc.subject | Heurística do temor | pt_BR |
dc.subject.other | Niilismo | pt_BR |
dc.subject.other | Jonas, Hans, 1903-1993 | pt_BR |
dc.subject.other | Filosofia | pt_BR |
dc.subject.other | Biologia | pt_BR |
dc.title | Nihilismo e afirmação da vida em Hans Jonas | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_eduardo_lima.pdf | 2.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.