Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AV5EYE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adriane Aparecida Vidal Costapt_BR
dc.contributor.referee1Nayara Silva de Cariept_BR
dc.contributor.referee2Miriam Hermeto de Sa Mottapt_BR
dc.contributor.referee3Natally Vieira Diaspt_BR
dc.creatorBruna Reis Afonsopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T08:30:58Z-
dc.date.available2019-08-10T08:30:58Z-
dc.date.issued2017-12-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AV5EYE-
dc.description.abstractThis dissertations goal is analyze and compare the versions of Paraguays war from didactic books published among the military civilian dictatorship in Brazil (19641985) and the Stroessners dictatorship in Paraguay (1954-1989). The temporal delimitation that guides this research comprehend the time between the years of 1959 and 1983. This delimitation was chosen from the search sources, based on the dates from the didactic books publication, selected to compose our documental corpus. We were looking for the comprehension of the political e pedagogical conceptions that guided the educational reforms made during the Brazilians and Paraguayans dictatorship. It was persued too, analyse how the contents related to the History was mobilized in the curriculum, which assumptions and purposes conducted the history of Brazil and Paraguay. In related to the history of Paraguays War, the main focus was the comprehension through quantitative aspects, which space the narrative about the conflict occupied in the studied books, through the quantitative aspects. Beyond to evidence the way which every book developed a narrative about the conflict, it was seeked, capture what were the influences from the political and pedagogical context, on the narratives, analyzing the discursive strategies used on them. It was analyzed not only the text, but also the images, fastening exercises, the editorials resources like Caps Lock and colors, which are use to try direct the reader to fix determined information and the apprehension of a determined perspective about the conflict, the nations past, the acting of the armed forces, of the political and military leaders, etc. We emphasize what differentiates and resembles the narratives about the War, produced in Brazil and Paraguay.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta dissertação é analisar e comparar as versões sobre a Guerra do Paraguai veiculadas pelos livros didáticos publicados durante a ditadura civil-militar no Brasil (1964-1985) e a ditadura Stroessner no Paraguai (1954-1989). O recorte temporal que norteia esta pesquisa compreende o período entre os anos de 1959 a 1983. A delimitação deste recorte se deu a partir das fontes de pesquisa, isto é, a partir das datas de publicação dos livros didáticos selecionados para compor nosso corpus documental. Buscamos compreender as concepções políticas e pedagógicas que nortearam as reformas educacionais promovidas durante as ditaduras brasileira e paraguaia. Procuramos analisar também como os conteúdos relacionados à história foram mobilizados dentro do currículo e quais pressupostos e objetivos orientaram o ensino da história do Brasil e do Paraguai. No que diz respeito à história da Guerra do Paraguai, nosso enfoque principal foi compreender através de aspectos quantitativos qual espaço a narrativa sobre o conflito ocupou nos livros estudados. Além de evidenciar a maneira como cada livro desenvolveu uma narrativa sobre o confronto, buscamos apreender quais as influências do contexto político e pedagógico sobre as narrativas, analisando as estratégias discursivas utilizadas nas mesmas. Analisamos não só o texto, mas também as imagens, os exercícios de fixação, os recursos editoriais como caixa alta, cores, que tentam direcionar o leitor para a fixação de determinadas informações e a apreensão de uma determinada perspectiva sobre o conflito, o passado da nação, a atuação das forças armadas, dos líderes políticos e militares, etc. Por fim, salientamos quais as diferenças e semelhanças entre as narrativas sobre a Guerra produzidas no Brasil e no Paraguai.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDitadura Stroessnerpt_BR
dc.subjectDitadura civil-militar brasileirapt_BR
dc.subjectManuais escolarespt_BR
dc.subjectGuerra do Paraguaipt_BR
dc.subjectEnsino de Históriapt_BR
dc.subject.otherHistoria Ensinopt_BR
dc.subject.otherParaguai, Guerra do, 1864-1870pt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherMaterial didáticopt_BR
dc.subject.otherDitadura e ditadorespt_BR
dc.titleOs livros didáticos produzidos durante a ditadura militar brasileira e a ditadura de Stroessner no Paraguai: o ensino de história e as versões da Guerra do Paraguai (1959- 1983)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
final_16_01_18.pdf5.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.