Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AZRMGS
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria da Conceicao F Reis Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee1Maria de Fatima Almeida Martinspt_BR
dc.contributor.referee2Vanessa Sena Tomazpt_BR
dc.contributor.referee3Maria Celeste Reis Fernandes de Souzapt_BR
dc.contributor.referee4Eliane Ribeiro Andradept_BR
dc.creatorPaula Resende Adelinopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T01:36:31Z-
dc.date.available2019-08-13T01:36:31Z-
dc.date.issued2018-01-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AZRMGS-
dc.description.abstractThis paper has as main objective to know a little more about the ways in which young people experience their school trajectory at the Technical School of Federal University of Minas Gerais (Coltec). To this end, we have considered, in the discursive interactions which took place in Mathematics classes of the second grade of Electronics of this institution during the academic year of 2015, positions assumed by these young people in their relation with the mathematical knowledge widespread in the school. We have chosen to focus the Mathematics classroom by its emblematic character, in a certain way, as a space in which the dynamics of the pedagogical relationships that happen at school are experienced and by the status of this subject in the school curriculum and, more specifically, in the curriculum of Electronics course, because it is a course of the area of exact sciences. We have taken the positions assumed by these students as a responsive attitude to legitimize their membership at this school, which is stressed by the speeches and other strategic procedures by which Coltec fulfills its educational purpose. In this research we have used reflections on territories and on the constitution of territorialities which were originally developed for the fields of Geography, Sociology and Economics, among others, but which have recently offered their analytical productivity to studies in the area of Education. Reflections on territories have allowed us to identify the Mathematics classroom and the school in general as spaces permeated by power relations, in which the subject performs functions and produces meanings, to exercise a certain domain over them and to develop a certain appropriation and, with this, to demarcate their belonging to these spaces. On the other hand, reflections on the constitution of territorialities would help us to understand the positions of the young people as tactical actions through which these Coltec students perform decisive functions to exercise the domain over that territory, to make feasible and to legitimize their permanence in it and to produce symbolic and practical effects of their experiences at this school and the narratives about them.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo principal conhecer um pouco mais dos modos pelos quais jovens vivenciam sua trajetória escolar no Colégio Técnico da Universidade Federal de Minas Gerais (Coltec). Com essa finalidade, consideramos, nas interações discursivas que ocorreram nas aulas de Matemática do 2º ano do curso de Eletrônica dessa instituição durante o ano letivo de 2015, posicionamentos assumidos por essas e esses jovens em sua relação com o conhecimento matemático veiculado na escola. Optamos por focalizar a sala de aula de Matemática pelo caráter, de certa forma, emblemático dessa sala de aula como espaço em que se vivenciam as dinâmicas das relações pedagógicas que acontecem na escola e pelo status dessa disciplina no currículo escolar e, mais especificamente, no currículo do curso de Eletrônica, por se tratar de um curso da área de ciências exatas. Tomamos os posicionamentos assumidos por essas e esses estudantes como atitude responsiva de legitimação de seu pertencimento a essa escola, o qual é tensionado pelos discursos e por outros procedimentos estratégicos por meio dos quais o Coltec cumpre seu propósito educativo. Nesta pesquisa usufruímos de reflexões sobre territórios e sobre constituição de territorialidades que foram originalmente desenvolvidas para campos da Geografia, da Sociologia e da Economia, entre outros, mas que recentemente têm oferecido sua produtividade analítica a estudos na área de Educação. Reflexões sobre territórios nos permitiram identificar a sala de aula de Matemática e a escola de maneira geral como espaços permeados por relações de poder, nos quais o sujeito realiza funções e produz significados, para sobre eles exercer certo domínio e deles desenvolver certa apropriação e, com isso, demarcar seu pertencimento a esses espaços. Por sua vez, reflexões sobre constituição de territorialidades nos auxiliariam a compreender os posicionamentos dos e das jovens como ações táticas por meio das quais esses e essas estudantes do Coltec realizam funções decisivas para exercerem o domínio sobre aquele território, viabilizarem e legitimarem sua permanência nele e produzirem efeitos simbólicos e práticos de suas vivências nessa escola e das narrativas sobre elas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJovenspt_BR
dc.subjectMatemática escolarpt_BR
dc.subjectEnsino médio técnicopt_BR
dc.subjectPertencimentopt_BR
dc.subjectTerritórios e territorialidadespt_BR
dc.subject.otherJovenspt_BR
dc.subject.otherParticipação estudantil na educaçãopt_BR
dc.subject.otherSociologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherAmbiente de sala de aulapt_BR
dc.subject.otherAmbiente escolarpt_BR
dc.subject.otherSalas de aulapt_BR
dc.subject.otherMatematica Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação para o trabalhopt_BR
dc.subject.otherProfessores de ensino tecnico Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherTerritorialidade humanapt_BR
dc.subject.otherEnsino tecnicopt_BR
dc.subject.otherEnsino profissionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino médiopt_BR
dc.titleJovens no ensino médio técnico: um olhar a partir das aulas de Matemática / Paula Resende Adelinopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018paularesendeadelinotesefinal.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.