Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B23MP6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria de Fatima Almeida Martinspt_BR
dc.creatorCamila Zucon Ramos de Siqueirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T17:18:05Z-
dc.date.available2019-08-14T17:18:05Z-
dc.date.issued2014-05-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B23MP6-
dc.description.abstractThe thesis discusses the relationship between study and peasant work in the Family Center in Alternation Training. The school is located territorially in the north of the state of Espírito Santo, territory with strong work presence and peasant movement. A qualitative research that used interviews, talk wheels, documentary analysis and cartographic organization. In the theoretical referential we discuss Rural Education, its phases and historical affiliations, Popular Education as a resistance, and Field Education as the contradictory synthesis of Rural Education with Popular Education; the Peasantry as a social class, the Agribusiness as an agent of capital, and Agroecology as peasant resistance; the Pedagogy of Alternation and the relation work and education appear as constituent elements of the formation of this center of formation. The school, besides the technical training for the work in the field and literacy, presents itself as a territorial center of alternating formation, constituted together with the territoriality of the rural schools that favors the creation and recreation of peasant territoriality in the north of Espirito Santo. We conclude that the tools of alternation enable a family-school relationship, which allows the dynamics of family work to appear in school. We observe a long route for the construction of rural schools, proposals that break with the logic of the land only as a commodity and demonstrate the countryside as a place of life and cultural diversity.pt_BR
dc.description.resumoA tese discute a relação entre estudo e trabalho camponês no Centro Familiar em Formação em Alternância. Uma escola no Norte do estado do Espírito Santo, territorializada a partir da presença do trabalho e movimento camponês. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que utilizou entrevistas, rodas de conversa, analise documental e organização cartográfica. No referencial teórico, discutimos a Educação Rural, suas fases e afiliações históricas, a Educação Popular como uma resistência e a Educação do Campo como a síntese contraditória entre a Educação Rural e a Educação Popular; o Campesinato como classe social, o Agronegócio como agente do capital e a Agroecologia como resistência camponesa; a Pedagogia da Alternância e a vinculação trabalho e educação, que aparecem como elementos constituidores da formação desse centro de formação. A escola, para além da formação técnica para o trabalho no campo e o letramento, se apresenta como um centro territorial de formação em alternância, constituída juntamente com a territorialização das escolas do campo, e que favorece a criação e recriação da territorialidade camponesa no Norte do Espírito Santo. Concluímos que os instrumentos da alternância possibilitam uma relação família-escola, a qual permite que a dinâmica do trabalho familiar apareça na escola. Observamos um longo trajeto para a construção das escolas do campo; propostas que rompem com a lógica da terra apenas como mercadoria, e demonstram o campo como lugar de vida e de diversidade cultural.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscola família agrícolapt_BR
dc.subjectPedagogia da alternânciapt_BR
dc.subjectTrabalho e educaçãopt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subject.otherEducação para o trabalhopt_BR
dc.subject.otherEcologia agrícolapt_BR
dc.subject.otherCamponesespt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherMovimentos sociais ruraispt_BR
dc.subject.otherEducação popularpt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.subject.otherTrabalhadores rurais Educaçãopt_BR
dc.subject.otherFamílias ruraispt_BR
dc.subject.otherAgroindústriapt_BR
dc.subject.otherEscolas ruraispt_BR
dc.titleEscolarizar o campesinato ou campesinar a escola?: uma experiência escola em alternância no norte do Espírito Santopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
camila_zucon_escolarizar_o_campesinato_ou_campesinar_a_escola.pdf88.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.