Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B24JZ4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vanicleia Silva Santospt_BR
dc.contributor.advisor-co1José Augusto Nunes da Silva Hortapt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Franca Paivapt_BR
dc.contributor.referee2João José Reispt_BR
dc.contributor.referee3Maria Cristina Cortez Wissenbachpt_BR
dc.contributor.referee4José Augusto Nunes da Silva Hortapt_BR
dc.contributor.referee5Paulo Fernando de Moraes Fariaspt_BR
dc.creatorThiago Henrique Mota Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T23:05:26Z-
dc.date.available2019-08-09T23:05:26Z-
dc.date.issued2018-03-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B24JZ4-
dc.description.abstractThis thesis discusses the Islamic religion in Senegambia, from an Atlantic perspective, during 16th and 17th centuries. The main question is: how did Islam develop in that area? The suggested hypothesis indicates that local agents have translated religion into regional terms without obstructing Islamic doctrine and have built new knowledge and practices in dialogue with the Islamic world. The main goal was to understand the mechanisms of Islamization, its agents, practices and scope. The specific goals were to point out to the local appropriation of Islam; to demonstrate ways of regional production of religious knowledge and its Atlantic continuity; to reflect on singularities and globalities present in the regional approach, in an Atlantic context. From the methodological perspective, religious practices and challenges imposed by Muslims, both free and enslaved, on Catholic religious policies in the Atlantic world (Africa, Europe and America) were contrasted with the mechanisms applied on the elaboration of Islam in Senegambia. The sources were European narratives; African legal, historical, and philosophical texts; African oral traditions; proverbs; inquisitorial records; Jesuit letters; literature; material culture collected in archives, museums, and libraries in Germany, France, Gambia, Portugal, and Senegal; as well as published material. The conclusion achieves that institutionalization of Islam in Senegambia was featured by the expansion of the Koranic schools, production of regional Islamic cultural and religious capital, and development of new social networks in contexts of expansion of the Atlantic trade in enslaved people. The process of religious enhancement, characterized by these mechanisms, is understood as the great jihad.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese discute a religião islâmica na Senegâmbia, a partir da perspectiva atlântica, entre os séculos XVI e XVII. Parte-se da questão: como o Islã desenvolveu-se na região? A hipótese mobilizada sugere que agentes locais traduziram a religião em termos regionais, sem obstruir a doutrina islâmica, e construíram novos saberes e práticas, em diálogo com o mundo islâmico. Objetivou-se compreender os mecanismos da islamização, seus agentes, práticas e alcances. Os objetivos específicos foram apontar a apropriação local do Islã; demonstrar modos de produção regional de saberes religiosos e sua continuidade atlântica e refletir sobre singularidades e universalidades regionais, em contexto atlântico. Da perspectiva metodológica, as práticas religiosas e os desafios que os muçulmanos no Mundo Atlântico, livres ou escravizados, impuseram às políticas religiosas católicas na África, Europa e América foram contrastadas com os mecanismos de elaboração do Islã na Senegâmbia. As fontes utilizadas foram narrativas europeias, textos jurídicos, históricos e filosóficos africanos, tradições orais africanas, provérbios, cultura material, processos inquisitoriais, cartas jesuíticas e literatura, coletadas em arquivos, museus e bibliotecas da Alemanha, França, Gâmbia, Portugal e Senegal, além de material publicado. Ao término, conclui-se que a institucionalização do Islã na Senegâmbia foi caracterizada pela expansão das escolas corânicas, produção de capital cultural e religioso islâmico regional e elaboração de novas redes sociais, em contextos de expansão do tráfico atlântico de pessoas. O processo de aprimoramento religioso, caracterizado por estes mecanismos, é compreendido como a grande jihad.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIslãpt_BR
dc.subjectÁfrica Ocidentalpt_BR
dc.subjectEscolas corânicaspt_BR
dc.subjectSenegâmbiapt_BR
dc.subjectHistória Atlânticapt_BR
dc.subject.otherAfrica Históriapt_BR
dc.subject.otherDiáspora africanapt_BR
dc.subject.otherIslamismopt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherSenegâmbia Históriapt_BR
dc.titleHistória atlântica da islamização na África Ocidental: Senegâmbia, séculos XVI e XVIIpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppghistoria_thiagohenriquemota_tesedoutorado.pdf5.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.