Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B2YPVC
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Antonio Augusto Pereira Prates | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Elaine Meire Vilela | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Jose Francisco Soares | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Maria Ligia de Oliveira Barbosa | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Flavio Alex de Oliveira Carvalhaes | pt_BR |
dc.creator | Matheus Faleiros Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-11T05:57:24Z | - |
dc.date.available | 2019-08-11T05:57:24Z | - |
dc.date.issued | 2018-03-13 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B2YPVC | - |
dc.description.abstract | Higher Education is a fundamental institution in contemporary society. Understood as one of the pillars for a society based on more meritocratic and less hereditary criteria, tertiary education did not escape a stratification within it, with the expansion of access to that level in the 20th century. This differentiation was fundamental between institutions and courses more traditional as opposed to more vocational, responsible for the opening and democratization of higher education in the world. The present thesis proposes to rescue this discussion about the expansion and differentiation of higher education, as well as to bring two empirical studies in the Brazilian labor market comparing the graduates of the baccalaureate and technological undergraduate courses, an academic degree that has grown in recent years in Brazil. These studies are based on data from PNAD 2007, the only one with a supplement on professional education in Brazil, and RAIS from 2010 to 2015 that allows us to observe the trajectory of the two groups in the formal labor market in recent years. | pt_BR |
dc.description.resumo | O Ensino Superior é uma instituição fundamental na sociedade contemporânea. Entendido como um dos pilares para uma sociedade baseada em critérios mais meritocráticos e menos hereditários, o ensino terciário não escapou de uma estratificação em seu interior com a ampliação do acesso a esse nível no século 20. Esta diferenciação se deu fundamentalmente entre as instituições e os cursos mais tradicionais em oposição aos mais vocacionais, responsáveis pela abertura e democratização do ensino superior no mundo. A presente tese propõe resgatar essa discussão sobre expansão e diferenciação do ensino superior, bem como trazer dois estudos empíricos sobre o mercado de trabalho brasileiro, comparando os egressos dos cursos de bacharelado e de graduação tecnológica, grau acadêmico que tem crescido muito nos últimos anos no Brasil, a partir dos dados da PNAD 2007, única com suplemento sobre educação profissional no Brasil, e da RAIS de 2010 a 2015, que permite observar a trajetória dos dois grupos no mercado formal de trabalho nos últimos anos. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Bacharelado | pt_BR |
dc.subject | Ensino superior | pt_BR |
dc.subject | Mercado de trabalho | pt_BR |
dc.subject | Diferenciação institucional | pt_BR |
dc.subject | Graduação tecnológica | pt_BR |
dc.subject.other | Sociologia | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino superior | pt_BR |
dc.subject.other | Mercado de trabalho | pt_BR |
dc.title | Transição do Ensino Superior para o mercado de trabalho: uma comparação entre bacharéis e tecnólogos no Brasil do século XXI | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_faleiros_transi__o_do_ensino_superior_para_o_mercado_de__trabalho_compara__o_bachareis_e_tecnologos.pdf | 2.95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.