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dc.contributor.advisor1Marina Guimaraes Limapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Alessandra Rezende Mesquitapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Betania de Freitaspt_BR
dc.contributor.referee2Clarice Chemellopt_BR
dc.creatorMarina Melo Antunes Coelhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T09:53:29Z-
dc.date.available2019-08-10T09:53:29Z-
dc.date.issued2017-12-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B32FH9-
dc.description.abstractThe pharmacist uses his knowledge in medicines to optimize health outcomes and minimize problems related to pharmacotherapy, contributing to the pacient`s quality of life and to the community. The development of competencies in the undergraduate course in Pharmacy is fundamental to prepare pharmacists to work in community pharmacy, contributing to the health promotion. The objective of this study was to evaluate the perceptions of undergraduate students of the last year of the Pharmacy course at the Faculty of Pharmacy of the Federal University of Minas Gerais, Brazil, about the practice and competencies to perform in the community pharmacy. A cross-sectional study was carried out using quantitative and qualitative methods, in which all students enrolled in the Pharmacy course in the first semester of 2017 and who practiced in public or private community pharmacies, were invited to participate. The number of students meeting these inclusion criteria was 66. A selffilled questionnaire containing a Likert scale was used, with items referring to perception for performance in the community pharmacy, with scores ranging from one to five, according to the level of agreement of the respondent. For all questions, graduates could do comment. Sixty-three students (95.45%) responded spontaneously to the surveys from June to July 2017. Most of the responses (87.3%) were in agreement that the course developed competencies for professional practice in community pharmacy. Sixty-one students (96.8%) stated that the internship increased their understanding of the pharmaceutical activity in the community pharmacy. Only 2 students (3.2%) reported that the internship did not increase their understanding of professional practice in this field. Student comments suggest that there is a gap in their preparation for clinical practice. It is recommended the qualification of the Pharmacy course for the development of competencies necessary to operate in community pharmacy, in order to incorporate activities related to pharmaceutical care and pharmacotherapypt_BR
dc.description.resumoO profissional farmacêutico utiliza os seus conhecimentos em medicamentos para otimizar os resultados de saúde e minimizar problemas relacionados à farmacoterapia, contribuindo para a qualidade de vida dos usuários e da comunidade. O desenvolvimento de competências no curso de graduação em Farmácia é fundamental para preparar os farmacêuticos para a atuação em farmácia comunitária, contribuindo para a promoção da saúde. O objetivo deste estudo, foi avaliar as percepções de graduandos do último ano do curso de Farmácia na Faculdade de Farmácia da Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil, sobre a prática e as competências para atuação na farmácia comunitária. Foi realizado um estudo transversal com métodos quantitativos e qualitativos, no qual todos os alunos matriculados na disciplina de Estágio em Farmácia I no primeiro semestre de 2017 e que realizaram o estágio efetivamente em farmácias comunitárias públicas ou privadas, foram convidados a participar. O número de estudantes que atendiam a estes critérios de inclusão foi 66. Foi empregado um questionário auto preenchível contendo uma escala Likert, com itens referentes à percepção para atuação na farmácia comunitária, com pontuação variando de um a cinco, de acordo com o nível de concordância do respondente. Para todas as questões, os graduandos poderiam realizar comentários. Sessenta e três alunos (95,45%) responderam espontaneamente aos inquéritos no período de junho a julho de 2017. A maioria das respostas (87,3%) foram de concordância de que o curso desenvolveu competências para a prática profissional na farmácia comunitária. Sessenta e um alunos (96,8%) afirmaram que o estágio aumentou a compreensão deles sobre a atuação farmacêutica na farmácia comunitária. Somente 2 alunos (3,2%) relataram que o estágio não aumentou a compreensão deles sobre a prática profissional neste ramo. Os comentários dos estudantes sugerem que existe uma lacuna na sua preparação para atuação clínica. Recomenda-se a qualificação do curso de Farmácia para o desenvolvimento de competências necessárias à atuação em farmácia comunitária, de forma a incorporar atividades relacionadas ao cuidado farmacêutico e à farmacoterapiapt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectServiços Comunitários de Farmáciapt_BR
dc.subjectEducação em Farmáciapt_BR
dc.subjectEducação Baseada em Competênciaspt_BR
dc.subjectHabilidades Sociaispt_BR
dc.subject.otherFarmácia Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherServiços farmacêuticospt_BR
dc.subject.otherServiços de saúde comunitáriapt_BR
dc.subject.otherFarmáciapt_BR
dc.subject.otherEducação farmacêuticapt_BR
dc.titlePercepções de graduandos do curso de farmácia da UFMG sobre a prática e competências para atuação na farmácia comunitáriapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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