Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B3UGPW
Type: Tese de Doutorado
Title: O cineasta na casa do outro: cenas de hospitalidade no documentário brasileiro recente
Authors: Diego Baraldi de Lima
First Advisor: Cesar Geraldo Guimaraes
First Referee: Henri Pierre Arraes de Alencar Gervaiseau
Second Referee: Anna Karina Castanheira Bartolomeu
Third Referee: André Guimarães Brasil
metadata.dc.contributor.referee4: Roberta Oliveira Veiga
Abstract: Como se desenvolvem as relações instauradas entre cineastas e sujeitos filmados em alguns documentários brasileiros recentes nos quais o espaço filmado é o da casa e seus arredores? Para apreender as variações dessas relações, recorremos à noção de hospitalidade, definida pela copresença do hóspede e do anfitrião em um espaço dominado por este e estranho àquele. A tese faz um uso heurístico da noção de hospitalidade para compreender os elementos em jogo na cena fílmica, partilhada por cineastas (como hóspedes/visitantes) e sujeitos filmados (tomados como anfitriões). A metodologia privilegiou a descrição das cenas em diferentes filmes, visando a realçar os elementos presentes na duração da tomada e na cena montada. Essa descrição levou em conta a disposição da mise-en-scène, a auto-mise-en-scène desenvolvida pelos personagens e também a organização da montagem. Para dar conta das variações da cena fílmica da hospitalidade, criamos cinco figuras: Acolhida, Amizade, Limiar, Recuo e Armadilha.
Abstract: How does the relationship between the filmmaker and the characters develop in some recent Brazilian documentaries in which the set is the house and its surroundings? To grasp the variations of those connections, we fall back on the idea of hospitality defined by the copresence of the guest and its host in a space familiar to the latter and strange to the former. The thesis makes heuristical use of the notion of hospitality to understand the elements presented in the filmic scene shared by filmmakers (as guests/visitors) and characters (taken as hosts). The methodology favored the description of scenes from different films, aiming to highlight the elements presented in the duration of the take and in the edited scene. This description took into consideration the arrange of the mise-en-scène, self-mise-en-scène developed by the characters and also the organization of the montage. To take in account the variance of the filmic scene of hospitality, we create five images: Fostering, Friendship, Threshold, Recoil and Trap.
Subject: Cinema brasileiro
Documentário (Cinema)
Comunicação
Hospitalidade
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B3UGPW
Issue Date: 29-Aug-2014
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
diego_baraldi_de_lima._o_cineasta_na_casa_do_outro.pdf6.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.