Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B4RHYZ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jose Angelo Machadopt_BR
dc.contributor.referee1Telma Maria Goncalves Menicuccipt_BR
dc.contributor.referee2Carlos Aurelio Pimenta de Fariapt_BR
dc.creatorVinícius Baptista Soares Lopespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T04:56:50Z-
dc.date.available2019-08-14T04:56:50Z-
dc.date.issued2012-09-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B4RHYZ-
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis is to analyse the implementation of the Programa de Intervenção Pedagógica Alfabetização no Tempo Certo (PIP), a state program that was put into place by the government of Minas Gerais in 2007. Recognizing that the comprehension of the factors that help to explain results achieved by a particular policy is within the field of public policies implementation, the objective of this thesis is to depict the impact of different variables in explaining the results achieved by PIP. It is noteworthy that PIP is a public policy of shared management between the central office of the State Secretariat of Education (SEE), the Regional Superintendencies of Education (SRE) - regional offices - and schools - local units -. Taking it into account, this researchs focus is upon the regional offices, aiming to understand to what extent the SRE contribute to the results accomplished, whether such results vary between SRE and which features can be thought as responsible for such variations. Since the regional offices duties are not only to follow guidance of the central office, but also to coordinate the implementation of the PIP in schools, various theoretical approaches from implementation studies were used to reach an analytical framework able to support the assumptions, explanations and conclusions developed in this study.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta dissertação foi analisar a implementação do Programa de Intervenção Pedagógica Alfabetização no Tempo Certo (PIP), colocado em prática pelo governo de Minas Gerais em 2007. Reconhecendo que é próprio do campo de estudos sobre implementação de políticas públicas compreender os fatores que contribuem para explicar os resultados alcançados por determinada política, este trabalho procurou exatamente conhecer o impacto de diversas variáveis na explicação dos resultados alcançados pelo PIP. Destaca-se se tratar de uma política pública de gestão compartilhada pelo órgão central da Secretaria de Estado de Educação (SEE), pelas Superintendências Regionais de Ensino (SRE) - unidades regionais - e pelas escolas unidades locais -. Uma vez que o foco de investigação recaiu sobre as unidades regionais, foi objetivo saber em que medida as SRE contribuíram para os resultados a que se chegou, bem como saber se tais resultados variaram entre as SRE e quais características poderiam ser pensadas como as responsáveis por tais variações. Posto que as regionais têm por função não apenas seguir as orientações advindas do órgão central, mas também de coordenar a implementação do PIP nas escolas, recorreu-se a diversas abordagens teóricas para se chegar a um enquadramento analítico capaz de embasar as hipóteses, explicações e conclusões desenvolvidas nesse estudo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão Compartilhadapt_BR
dc.subjectOutputs/Outcomespt_BR
dc.subjectModelos Top-Downpt_BR
dc.subjectProalfapt_BR
dc.subjectImplementação de Políticas Públicaspt_BR
dc.subjectIntervenção Pedagógicapt_BR
dc.subjectBottom-Up e Sintetizadopt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCiência políticapt_BR
dc.subject.otherPrograma de Intervenção Pedagógica (Minas Gerais)pt_BR
dc.titleImplementação de políticas públicas no nível subnacional: o Programa de Intervenção Pedagógica em Minas Geraispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppgcienciapolitica_viniciusbaptistasoareslopes_dissertacaomestrado_corrigida26ju_n2019.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.