Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B52N6W
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Miria Gomes de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Maria da Conceição Ferrer Botelho Sgadari Passeggipt_BR
dc.contributor.referee1Guilherme Trielli Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee2Cássia de Fátima Matos dos Santospt_BR
dc.creatorAndré Magri Ribeiro de Melopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T00:36:37Z-
dc.date.available2019-08-13T00:36:37Z-
dc.date.issued2018-02-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B52N6W-
dc.description.abstractHow do young people from the Potiguar countryside make their literary experiences meaningful through the remembrances of their formative paths as readers? In times of coup against the national democracy, this paper argues in favor of education by means of memory as a critical alternative to the public debate about the right to literature in Brazil, especially in the Northeast of the country. In the present dissertation, I sought to interpret autobiographical narratives of young readers through the memories they evoked in individual interviews. This study is founded on the theoretical and methodological parameters of the biographical research and on the studies of Philosophy of Language and Education, Social Memory, Sociology of Education, Cultural History, Literary Theory, Reader Formation and Literary Literacy. The analyses have revealed heterogeneous processes of literature appropriation in the countryside by the young people who live there; their conditions to participate in cultural reading practices; their ways of living and signifying literary experiences; and the relationships between socioeconomic inequalities and literary reading in the countryside. Literature appears in their narratives as a catalyst for disruptions, tensions and transformations that brought them closer to discussions about difference, diversity creating a sense of collectiveness through written words. The connection between self-narrative and experience offers central contributions to the discussion about the formation of literary readers, since it focuses on selfknowledge and the autobiographical reflexivity as human dispositions capable of promoting a permanent reinvention of readers and their knowledgept_BR
dc.description.resumoComo jovens do sertão potiguar dão sentido às suas experiências literárias a partir de lembranças dos seus percursos formativos como leitores? Em tempos de golpe contra a democracia nacional, este trabalho argumenta em defesa da educação pela memória como alternativa crítica no debate público sobre o direito à literatura no Brasil, especialmente no nordeste do país. Nesta dissertação, busquei interpretar as narrativas autobiográficas de jovens leitores a partir das memórias que eles evocaram em entrevistas individuais. Esse estudo fundamenta-se nos parâmetros teóricometodológicos da Pesquisa (Auto)biográfica e em trabalhos da Filosofia da Linguagem e da Educação, da Memória Social, da Sociologia da Educação, da História Cultural, da Teoria Literária, da Formação de Leitores e do Letramento Literário. As análises revelaram processos heterogêneos de apropriação da literatura no sertão pelos jovens camponeses; suas condições de participação em práticas culturais de leitura; seus modos de viver e significar experiências literárias; e as relações entre desigualdades socioeconômicas e leitura literária no sertão. A literatura aparece em suas narrativas como catalisadora de rompimentos, tensões e transformações que os aproximaram da diferença, da diversidade e do senso de pertencimento coletivo pela palavra. O diálogo entre narrativa de si e experiência oferece contribuições centrais à discussão sobre a formação de leitores literários, pois focaliza o conhecimento de si e a reflexividade autobiográfica como disposições humanas capazes de promover a reinvenção permanente dos leitores e seus saberespt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJovens leitorespt_BR
dc.subjectMemória socialpt_BR
dc.subjectNarrativas autobiográficaspt_BR
dc.subjectExperiências literáriaspt_BR
dc.subjectFormação do leitorpt_BR
dc.subject.otherLeitura Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherLiteratura Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCamponesespt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherJovens Interesses na leiturapt_BR
dc.subject.otherMemória coletivapt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.subject.otherJovens Livros e leiturapt_BR
dc.subject.otherLeitores Formaçãopt_BR
dc.subject.otherAutobiografia Aspectos sociaispt_BR
dc.titleCaleidoscópios da memória: os jovens e a literatura no sertão potiguarpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
caleidosc_pios_da_mem_ria.pdf2.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.