Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B6HNUJ
Type: Tese de Doutorado
Title: Caminhar imagens: visualidades de São Paulo
Authors: Flavio Pinto Valle
First Advisor: Bruno Souza Leal
First Co-advisor: Paulo Bernardo Ferreira Vaz
First Referee: Carlos Magno Camargos Mendonca
Second Referee: Rogério Pereira de Arruda
Third Referee: Nuno Manna Nunes Côrtes Ribeiro
Abstract: O objetivo desta tese consiste na elaboração de uma proposta teórico metodológica de apreensão da historicidade dos processos urbanos em curso em uma cidade com base na leitura de sua iconografia, em particular, de suas imagens fotográficas. Para isso, apresentamos uma concepção da cidade como um texto que é tecido por meio de distintas práticas socioculturais, às quais correspondem modalidades específicas de leitura do ambiente urbano. Compreender a cidade como um texto que é fabricado pelas práticas que nela são realizadas é compreendê-la tanto como a materialidade onde esse texto emerge e se inscreve, quanto como o índice dessas práticas que a identifica e a referencia, e que ambos, os textos e as práticas, são signos que a compõem em semiose com outros. Nessa perspectiva, se os textos são índices das práticas dos citadinos, então, lê-los é, em alguma medida, uma maneira de praticá-los. Disso decorre que, se a caminhada se constitui como o modo mais elementar de praticar a cidade, então, ler os textos da cidade é, de alguma forma, um modo de caminhar por eles. Com base nestas concepções da cidade e da leitura propomos a realização de um exercício metodológico que consiste em escrever nossa caminhada pela iconografia paulistana. Uma escrita que não se limita a descrever os lugares dessa cidade que se revela diante de nós por meio de nossa leitura, mas que sobretudo narra os movimentos que realizamos no interior dos espaços atravessados por nossa caminhada. Tal operação metodológica pressupõe o confronto com outras cidades localizadas em outros tempos e em outros espaços e que nossa caminhada/leitura faz contemporâneas. Uma dessas cidades é a Paris do final do século XIX, onde a passagem da vila medieval para a cidade moderna não foi apenas registrada, como também foi orientada pela fotografia. Posto que a caminhada encerra algo que não pode ser explicado, que somente pode ser praticado, em um primeiro momento ofereceremos ao nosso leitor um percurso pela visualidade da capital paulista e, em seguida, as associações que fabricamos ao longo do percurso com o propósito de compreender como o processo de produção do território urbano, mediado pela especulação imobiliária, foi captado e mostrado pelo trabalho de fotógrafos que atuaram ou que ainda atuam em São Paulo.
Abstract: The aim of this thesis is the elaboration of a theoretical methodological proposal of apprehension of the historicity of the urban processes in progress in a city based on the reading of its iconography, in particular, of its photographic images. For this, we present a conception of the city as a text that is woven through different sociocultural practices, to which specific modalities of reading the urban environment correspond. To understand the city as a text that is fabricated by the practices that are carried out in it is to understand it as much as the materiality where this text emerges and is inscribed, as well as the index of those practices that identify it and that reference it, and that both texts and practices, are signs that compose it in semiosis with others. In this perspective, if the texts are index of the practices of the citizens, then reading them is, in some measure, a way of practicing them. From this it follows that if walking is the most elementary way of practicing the city, then reading the texts of the city is, in some way, walking through them. Based on these conceptions of the city and the reading we propose the accomplishment of a methodological exercise that consists of writing our walk through the São Paulo iconography. A writing that is not limited to describing the places of this city that reveals itself to us through our reading, but which mainly narrates the movements that we carry out within the spaces crossed by our walk. Such a methodological operation presupposes the confrontation with other cities located in other times and in other spaces and that our walk / reading makes contemporaries. One of these cities is the Paris of the late nineteenth century, where the passage from the medieval village to the modern city was not only recorded, but was also guided by photography. Since the walk contains something that can not be explained, which can only be practiced, at first we will offer our reader a footpath through the city of São Paulo and then the associations we manufacture along the route for the purpose of to understand how the process of production of urban territory, mediated by real estate speculation, was captured and shown by the work of photographers who have worked or who still work in São Paulo.
Subject: São Paulo História
Fotografia
Comunicação
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B6HNUJ
Issue Date: 18-May-2018
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
final___bdtd___reduzido.pdf3.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.