Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B6VHX7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Helcimara de Souza Tellespt_BR
dc.contributor.referee1Claudia Feres Fariapt_BR
dc.contributor.referee2Malco Braga Camargospt_BR
dc.creatorMarcos Paulo Dias Leite Resendept_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T10:04:31Z-
dc.date.available2019-08-10T10:04:31Z-
dc.date.issued2018-02-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B6VHX7-
dc.description.abstractThis research aims to discuss the role of school in the constitution of students political values. School is recognized as an inherently political institution due to its insertion into the social and economic structure of every comunity. The theoretic refference comes from the debate between two different perspectives about schools role. On the one hand are those who support a political neutrality on schools and the institutionalization of mecanisms that inhibit teachers political expressions in classroom. The positivist approach and conservative moviments that support the tradicional educational model are attached to this perspective especially the supporters of Movimento Escola sem Partido (School without Party Moviment). On the other hand are those who support an educational model guided by the goal of fostering in students the capacity of stablish a critical view about society and schools contents. This approach not only believes to be natural that school can be politically positioned, but also promote a debate inside the educational enviroment. Therefore, the mainly goal of this research is to iddentify the predominant values of political and educational agents of Congonhas Municipal Educational System. I conducted an interview with managers of Municipal Secretariat of Education, school directors and teachers. The content was analysed by a Critical Discourse Analysis approach.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho se propõe a discutir o papel da escola na formação dos valores políticos dos alunos. A escola é aqui reconhecida como uma instituição inerentemente política dada a sua inserção na estrutura social e econômica de qualquer comunidade. O referencial teórico parte do debate entre duas diferentes perspectivas acerca do papel da escola. De um lado, situam-se aqueles que defendem a neutralidade política nas escolas e, inclusive, a institucionalização de mecanismos que inibem os professores de se expressarem politicamente nas salas de aula. A essa perspectiva associam-se a corrente de pensamento positivista e os grupos sociais conservadores que suportam o modelo educacional tradicional especialmente os defensores do Movimento Escola sem Partido. Do outro lado, apresentam-se os defensores de um modelo educacional guiado pelo objetivo de fomentar nos alunos a capacidade de se estabelecer uma leitura crítica sobre a sociedade e os conteúdos escolares. Essa abordagem não apenas acredita ser natural que uma escola seja politicamente posicionada, como também fomenta o debate político dentro do universo educacional. Dessa forma, o principal objetivo dessa pesquisa é identificar os valores predominantes nos agentes políticos e pedagógicos inseridos no Sistema Municipal de Ensino de Congonhas, Minas Gerais. Conduzi entrevistas com gestores da Secretaria Municipal de Educação, diretores escolares e professores. O conteúdo foi analisado seguindo-se os parâmetros da Análise Crítica do Discurso.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectValores políticospt_BR
dc.subjectIdeologia políticapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherIdeologiapt_BR
dc.subject.otherCiência políticapt_BR
dc.titleA política das escolas e a Escola Sem Partido: um estudo sobre ideologias e valores no sistema de ensino de Congonhaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___marcos_paulo.pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.