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dc.contributor.advisor1Carlos Alberto Cimini Juniorpt_BR
dc.contributor.referee1Estevam Barbosa de Las Casaspt_BR
dc.contributor.referee2Leandro José da Silvapt_BR
dc.creatorPlínio Ricardo dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T01:39:36Z-
dc.date.available2019-08-10T01:39:36Z-
dc.date.issued2018-06-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B7BEQG-
dc.description.abstractPoles play an important role in distribution of electrical energy. Other sectors such as telephone and internet also use their support to bring services to homes. Currently, poles are made of wood, reinforced concrete and steel. However, these materials are subject to problems such as rapid wood degradation, high weight and difficult installation for reinforced concrete poles and corrosion in steels. Some alternatives are adopted to minimize these problems, such as wood treatment, optimization of concrete structures and protection of steel surfaces. Another alternative is to look for different types of materials to supply all pole requirements. Composite materials, such as glass fiber-reinforced polymer (GFRP), have great advantages because they are resistant, light and insulating. Monocoque and semi-monocoque (commonly used in aircraft fuselages) structures allow reduction the final mass, which combined with the use of composite materials generates even lighter structures. In this work, four configurations of monocoque and semi-monocoque (using longitudinal stringers and transverse ring) structures in different combinations are analyzed. A parametric study identifies favorable configurations, which are later studied. The finite difference method is used for the calculation of the maximum deflections, to evaluate the adequate stiffness. The structural stability and the strength are analyzed using the commercial finite element software Abaqus. It is observed that, for fiber angles near the longitudinal pole axes, the resulting masses for the semi-monocoque poles differ little from the monocoque poles. However, for larger angles, there is a significant difference in the masses, which makes the semi-monocoque poles lighter. When rings are added or when these are combined with the stringers, there is a considerable increase on the pole ultimate strengthpt_BR
dc.description.resumoOs postes têm importante finalidade na distribuição de energia elétrica. Outros setores como de telefonia e internet também utilizam esse suporte para levar seus serviços às residências. Atualmente, os postes são constituídos de madeira, concreto armado e aço. No entanto, estes materiais estão sujeitos a problemas, como rápida degradação da madeira, grande peso e difícil instalação para postes de concreto armado, além da corrosão no aço. Algumas alternativas são adotadas para minimizar esses problemas, como tratamento da madeira, otimização das estruturas de concreto e proteção da superfície dos aços. Outra alternativa é buscar diferentes tipos de materiais que supram os requisitos necessários para utilização desses postes. Os materiais compostos, como os polímeros reforçados por fibras de vidro (PRFV), têm grandes vantagens por serem resistentes, leves e isolantes. Estruturas do tipo monocoque e semimonocoque (utilizadas em fuselagens de aeronaves) permitem a redução na massa final, o que combinado com o uso de materiais compostos gera estruturas ainda mais leves. Neste trabalho, quatro configurações de estruturas monocoque e semi-monocoque (com uso de reforçadores longitudinais e anéis transversais) em diferentes combinações são analisadas. Para isso, um estudo paramétrico identifica configurações favoráveis que são estudadas posteriormente. Utiliza-se o método das diferenças finitas para o cálculo das flechas máximas, a fim de se avaliar a rigidez adequada. A estabilidade estrutural e a resistência são analisadas utilizando o software comercial de elementos finitos Abaqus. Observa-se que para ângulos das fibras próximos aos ângulos dos eixos longitudinais dos postes, as massas resultantes para os postes semimonocoque diferem pouco dos postes monocoque. No entanto para ângulos maiores, existe uma diferença significativa nas massas, o que torna mais leves os postes semi-monocoque. Quando adicionados os anéis ou quando estes são combinados com os reforçadores, houve um aumento considerável na resistência do poste.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMateriais compostospt_BR
dc.subjectMonocoquept_BR
dc.subjectSemi-monocoquept_BR
dc.subjectPRFVpt_BR
dc.subjectPostespt_BR
dc.subject.otherEngenharia de estruturaspt_BR
dc.subject.otherMateriais compostospt_BR
dc.subject.otherPostes (Engenharia)pt_BR
dc.titlePerformance of monocoque and semi-monocoque composite poles for transmission linespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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