Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B7CEVC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rita de Cassia Santos Buarque de Gusmaopt_BR
dc.contributor.referee1Monica Medeiros Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee2Ricardo Carvalho de Figueiredopt_BR
dc.creatorLeonardo Viniciuspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T07:13:25Z-
dc.date.available2019-08-14T07:13:25Z-
dc.date.issued2018-07-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B7CEVC-
dc.description.abstractThe present research deals with the development of a pedagogical proposal of theater education, for school curricular component of Art in public schools in the city of Itaúna-MG. It was built during the classes in the curricular component, in over the 2017 and 2018, using as a parameter as an object of research and the concept of Social Gesture, proposed by German theatre director and theorist Bertolt Brecht. Its main feature and develop the process of construction of characters like didactic procedure, compounding the Social Gesture from the experiences of students and of critical and creative guidance of professor. Are used for the development of theoretical texts work, improvisation of scenes, theatrical elements and plastic public presentations. The pedagogical proposal presented here proved to be efficient in the relationship of teaching and learning and for teachers interested in teaching to exchange experiences.pt_BR
dc.description.resumoA presente monografia trata da elaboração de uma proposta pedagógica de ensino de Teatro, para as aulas do componente curricular Arte do ensino médio, desenvolvida em escolas públicas da cidade de Itaúna-MG. Ela foi construída durante as aulas no referido componente curricular, no decorrer dos anos 2017 e 2018, utilizando como parâmetro pedagógico e como objeto de pesquisa o conceito de Gesto Social, proposto pelo teórico e diretor teatral alemão Bertolt Brecht. Sua principal característica é desenvolver o processo de construção de personagens como procedimento didático, compondo o Gesto Social a partir das experiências dos estudantes e da orientação crítica e criativa do professor. São utilizados para o desenvolvimento do trabalho textos teóricos, improvisação de cenas, elaboração plástica de elementos teatrais e apresentações para público. A proposta pedagógica aqui apresentada se mostrou eficiente na relação de ensino e aprendizagem e passível de transmissão para docentes interessados em intercambiar experiências pedagógicas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino Médiopt_BR
dc.subjectGesto Socialpt_BR
dc.subjectProcedimento Pedagógicopt_BR
dc.subject.otherTeatro Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.titleO gesto social e a construção de personagens: proposta pedagógica para as aulas de teatro do ensino médiopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_gesto_social_e_a_constru__o_de_personagens.pdf470.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.