Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B7CEVC
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Rita de Cassia Santos Buarque de Gusmao | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Monica Medeiros Ribeiro | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Ricardo Carvalho de Figueiredo | pt_BR |
dc.creator | Leonardo Vinicius | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T07:13:25Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T07:13:25Z | - |
dc.date.issued | 2018-07-05 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B7CEVC | - |
dc.description.abstract | The present research deals with the development of a pedagogical proposal of theater education, for school curricular component of Art in public schools in the city of Itaúna-MG. It was built during the classes in the curricular component, in over the 2017 and 2018, using as a parameter as an object of research and the concept of Social Gesture, proposed by German theatre director and theorist Bertolt Brecht. Its main feature and develop the process of construction of characters like didactic procedure, compounding the Social Gesture from the experiences of students and of critical and creative guidance of professor. Are used for the development of theoretical texts work, improvisation of scenes, theatrical elements and plastic public presentations. The pedagogical proposal presented here proved to be efficient in the relationship of teaching and learning and for teachers interested in teaching to exchange experiences. | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente monografia trata da elaboração de uma proposta pedagógica de ensino de Teatro, para as aulas do componente curricular Arte do ensino médio, desenvolvida em escolas públicas da cidade de Itaúna-MG. Ela foi construída durante as aulas no referido componente curricular, no decorrer dos anos 2017 e 2018, utilizando como parâmetro pedagógico e como objeto de pesquisa o conceito de Gesto Social, proposto pelo teórico e diretor teatral alemão Bertolt Brecht. Sua principal característica é desenvolver o processo de construção de personagens como procedimento didático, compondo o Gesto Social a partir das experiências dos estudantes e da orientação crítica e criativa do professor. São utilizados para o desenvolvimento do trabalho textos teóricos, improvisação de cenas, elaboração plástica de elementos teatrais e apresentações para público. A proposta pedagógica aqui apresentada se mostrou eficiente na relação de ensino e aprendizagem e passível de transmissão para docentes interessados em intercambiar experiências pedagógicas. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ensino Médio | pt_BR |
dc.subject | Gesto Social | pt_BR |
dc.subject | Procedimento Pedagógico | pt_BR |
dc.subject.other | Teatro Estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Representação teatral | pt_BR |
dc.title | O gesto social e a construção de personagens: proposta pedagógica para as aulas de teatro do ensino médio | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
o_gesto_social_e_a_constru__o_de_personagens.pdf | 470.5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.