Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B9BHNZ
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Exílio, literatura, intelectuais e política em Mariel: Revista de Literatura y Arte (1983-1985)
Authors: Caroline Maria Ferreira Drummond
First Advisor: Adriane Aparecida Vidal Costa
First Referee: Giliard da Silva Prado
Second Referee: Kátia Gerab Baggio
Abstract: Mariel Revista de Literatura y Arte foi fundada em 1983, em Miami, por escritores cubanos exilados nos Estados Unidos durante o exílio massivo de Mariel (1980), e circulou até 1985 nos Estados Unidos, América Latina e Europa. Seu Conselho de Direção foi composto pelos escritores Reinaldo Arenas, Reinaldo García Ramos, e pelo artista plástico e escritor Juan Abreu. Como revista literária, um de seus principais objetivos foi divulgar a literatura e a arte cubanas, principalmente a produzida por escritores da autodenominada geração de Mariel, colocando-se como elo identitário entre esses artistas. A publicação congregou também dissidentes que deixaram a ilha nas décadas de 1960 e 1970, como a reconhecida antropóloga cubana Lydia Cabrera e participantes do projeto editorial El Puente. O projeto editorial coletivo era oposicionista ao regime revolucionário cubano, e declarava-se anticomunista, antitotalitário, defensor da democracia e das liberdades individuais, possuindo pujante caráter de denúncia. Em nosso estudo, analisamos como os intelectuais que colaboraram com a revista debateram o exílio, a função do intelectual e da literatura, o regime revolucionário cubano e a identidade nacional. Nossa proposta central é compreender a trajetória do projeto editorial coletivo e como esse constituiu uma oposição política ao governo revolucionário cubano durante o exílio nos Estados Unidos. Dessa forma, reconstituímos as formas de financiamento da revista, as redes de sociabilidade estabelecidas e como seus colaboradores dialogaram com o editorialismo programático do projeto.
Abstract: Mariel Revista de Literatura y Arte was founded in 1983 in Miami by Cuban writers exiled in the United States after the massive exile of Mariel (1980), and circulated until 1985 in the United States, Latin America and Europe. Its Board of Directors was composed by the writers Reinaldo Arenas, Reinaldo García Ramos, and by the plastic artist and writer Juan Abreu. As a literary magazine, one of its main objectives was to divulge Cuban literature and art, especially the one produced by writers of the selfproclaimed Mariel generation, placing itself as an identity link between these artists. The publication also brought together dissidents who left the island in the 1960s and 1970s, such as the renowned Cuban anthropologist Lydia Cabrera and participants in the El Puente editorial project. The collective editorial project was opposed to the Cuban revolutionary regime, and declared itself anti-communist, anti-totalitarian, defender of democracy and individual liberties, possessing strong character of denunciation. In our study, we aimed to analyze how the intellectuals that colaborated in the magazine debated the exile, the function of the intelectual and literature, the Cuban revolutionary regime and the national identity. Our central proposal is to understand the trajectory of the collective editorial project and how it constituted a political opposition to the Cuban revolutionary government during exile in the United States. In this way, we reconstituted the funding forms of the magazine, the sociability networks established and how its collaborators dialogued with the programmatic editorialism of the project.
Subject: Intelectuais
Marie : Revista de Literatura y Arte,
Cuba Exílio
História
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B9BHNZ
Issue Date: 18-Dec-2018
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__oversaofinalcorrigida.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.