Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B9LL3H
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Ines Mafra Goulartpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Francisco Angelo Coutinhopt_BR
dc.creatorAlexandre Fagundes Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T13:19:42Z-
dc.date.available2019-08-09T13:19:42Z-
dc.date.issued2018-08-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B9LL3H-
dc.description.abstractThe relationship between Education in Science and Early Childhood Education is very incipient. There are few studies that deal with this issue, always based on approaches that transpose research conceptions with older children (elementary and middle school). Acting in this interface (Early Childhood Education and Science Education) and based on the theoretical-analytical framework of the Actor-Network Theory (ANT), the present research had as its main objective to investigate the performance of young children (five years) in physical and natural world exploration activities. For this, we investigated a group of five-year-old children involved in a research project related to the theme "What's in the Sky?" at a Unidade Municipal de Educação Infantil (UMEI) in Belo Horizonte during the first half of 2015. These data were obtained through a database from a survey contemplated by a bidding document by Brazilian agencies to promote research (Capes / Fapemig). In the analysis of the data we described the meetings that were destined to the research project of the class. The results of this work enabled us to reflect on the role played by children, adults and the scientific content present and highlight the possibilities of working with the sciences, from a child perspectivept_BR
dc.description.resumoA relação entre Educação em Ciências e Educação Infantil apresenta-se ainda de maneira muito incipiente. Poucos são os trabalhos que tratam desta temática e, destes poucos, temos majoritariamente abordagens que transpõem concepções de pesquisas com crianças maiores (ensino fundamental e médio). Atuando nesta interface (Educação Infantil e Educação em Ciências) e a partir do referencial teórico-analítico da Teoria Ator-Rede (TAR), a presente pesquisa teve como objetivo central investigar a performance de crianças pequenas em atividades de exploração do mundo físico e natural. Para isso investigamos uma turma de crianças de cinco anos envolvidas em um projeto de investigação relacionado com a temática sobre o que tem no céu em uma Unidade Municipal de Educação Infantil (UMEI) de Belo Horizonte, durante o primeiro semestre de 2015. Estes dados foram obtidos por meio de banco de dados oriundo de uma pesquisa contemplada por um edital de financiamento por agências brasileiras de fomento à pesquisa (Capes/Fapemig). Na análise dos dados descrevemos os encontros que foram destinados ao projeto de investigação da turma. Os resultados deste trabalho nos possibilitaram refletir sobre o papel desempenhado pelas crianças, adultos e pelo conteúdo científico ali presente e destacar as possibilidades de trabalho com as ciências, a partir de uma perspectiva da criançapt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectEducação em Ciênciaspt_BR
dc.subjectCrianças pequenaspt_BR
dc.subjectTeoria Ator-Redept_BR
dc.subject.otherTeoria ator-redept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCiências (Ensino fundamental) Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherEducação de crianças Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.titleA performance de crianças pequenas em atividades de exploração do mundo em uma instituição de educação infantil: refletindo o vínculo entre educação infantil e ensino de ciênciaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_alexandre_fagundes_vers_o_final.pdf3.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.