Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-BA7M7M
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Zelia Versiani Machadopt_BR
dc.contributor.referee1Sara Mourao Monteiropt_BR
dc.contributor.referee2Aracy Alves Martins Evangelistapt_BR
dc.contributor.referee3Hercules Toledo Correapt_BR
dc.contributor.referee4Renata Junqueira de Souzapt_BR
dc.creatorMaria Elisa de Araujo Grossipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T04:14:13Z-
dc.date.available2019-08-14T04:14:13Z-
dc.date.issued2018-12-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-BA7M7M-
dc.description.abstractThe focus of this research is to analyze childrens reception of literary books categorized as Highly Recommended for Children according to a Brazilian entity whose role is to analyze and select books for children and adolescents, the Childrens and Juvenile Book National Foundation Fundação Nacional do Livro Infantil e Juvenil - in 2015. The research involved children belonging to the 1st Cycle of Human Formation at a public elementary school, which is responsible for the systematization of literacy. The investigation was conducted at a school named Centro Pedagógico da UFMG from September 2016 to June 2017 - lasting for 9 months. Some issues are fundamental to the investigation: which criteria children use to choose a book to read? Which book elements attract childrens attention? During the reading process of the books chosen by the children in groups, which issues would they raise concerning the visual and verbal aspects of the text? To collect the data, we divided 25 children in 6 groups composed of four or five children each. We developed literary conversations based on the assumptions of academically recognized dynamics, such as the Reading Circle. A reading circle is essentially the organized sharing of a book content inside a reading community constituted for that purpose (COSSON, 2014, p. 158). We embraced the Dime (Tell me) (CHAMBERS, 2007) focus for the research methodology, stimulating children to dialogue with the books and incentivizing ideas exchange and the sharing of impressions about the text read in groups. In addition to the moments of shared reading in the six groups, we also conducted individual interviews with the children aiming at knowing their social experiences with reading. The research involved several interlocutors to better comprehend the complexity of literary reading in infancy. Therefore, we developed a dialogue with several actors that discuss childrens literature with a critical, conceptual and historical perspective (MEIRELES, 1979; CUNHA, 1986; PERROTTI, 1984, 1986; COELHO, 2000; ZILBERMAN, 2003; CADEMARTORI, 2009, 2010; LAJOLO & ZILBERMAN, 2007; HUNT, 2010; ARROYO, 2011; BAJOUR, 2012, COLOMER, 2003, 2017), with theorists of Childrens Sociology(QVORTRUP, 1993; SARMENTO, 2005; KRAMER, 2011; CORSARO, 2011), and with authors that discuss the singularities of childrens thoughts and other concepts, such as imagination and mediation (HELD, 1980; VIGOTSKI, 2007, 2008, 2009). Through the interconnections between those different studies, we intended to develop more proximity to this complex objectpt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem como foco analisar a recepção por crianças de livros literários produzidos no ano de 2015, considerados Altamente Recomendáveis para crianças pela Fundação Nacional do Livro Infantil e Juvenil (FNLIJ). As crianças que participaram da pesquisa encontram-se no 1º Ciclo de Formação Humana de uma escola pública, ciclo responsável pela sistematização da alfabetização. A investigação foi realizada no Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), escola pública de Ensino Fundamental, de setembro de 2016 a junho de 2017, ou seja, durante nove meses. Algumas questões se apresentam como fundamentais na investigação: que critérios são utilizados pelas crianças no momento em que escolhem um livro para ler? Que elementos dos livros, considerados Altamente Recomendáveis pelos adultos, atraem a atenção das crianças? No processo de leitura compartilhada dos livros, escolhidos pelas crianças, quais seriam as questões levantadas por elas em relação ao texto verbal e visual? Para o processo de coleta de dados, desenvolvemos com 25 crianças, divididas em seis grupos, cada grupo composto por 4/5 crianças, uma conversação literária, a partir de pressupostos de dinâmicas conhecidas como Círculo de Leitura. Um círculo de leitura é essencialmente o compartilhamento organizado de uma obra dentro de uma comunidade de leitores que se constitui para tal fim (COSSON, 2014, p. 158). Como metodologia de pesquisa, abraçamos o enfoque Dime (Diga-me) (CHAMBERS, 2007), que estimula o diálogo das crianças com os livros e incentiva a troca de ideias e de impressões sobre o texto lido conjuntamente. Além dos momentos de leitura compartilhada com os seis grupos, realizamos também entrevistas individuais com as crianças, visando conhecer suas experiências sociais com a leitura. Para uma melhor compreensão da complexidade da leitura literária na infância, a pesquisa contou com diferentes interlocutores. Estreita-se, assim, um diálogo com vários autores entre os quais aqueles que discutem a literatura infantil do ponto de vista crítico, conceitual e histórico (MEIRELES, 1979; CUNHA, 1986; PERROTTI, 1984, 1986; COELHO, 2000; ZILBERMAN, 2003; CADEMARTORI, 2009, 2010; LAJOLO & ZILBERMAN, 2007; HUNT, 2010; ARROYO, 2011; BAJOUR, 2012, COLOMER, 2003, 2017), com teóricos da Sociologia da Infância (QVORTRUP, 1993; SARMENTO, 2005; KRAMER, 2011; CORSARO, 2011) e com autores que discutem singularidades do pensamento da criança e outros conceitos como os de imaginação e mediação (HELD, 1980; VIGOTSKI, 2007, 2008, 2009). Na interface desses diferentes estudos, buscamos uma maior aproximação desse complexo objetopt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLivro infantilpt_BR
dc.subjectLiteratura infantilpt_BR
dc.subjectRecepção literáriapt_BR
dc.subject.otherLiteratura Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura infanto-juvenilpt_BR
dc.subject.otherCrianças Interesses na leiturapt_BR
dc.titleA literatura infantil pelo olhar da criançapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese__doutorado___maria_elisa.pdf3.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.