Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-BA8M87
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Isabel Antunes Rochapt_BR
dc.contributor.referee1Clarilza Prado de Sousapt_BR
dc.contributor.referee2Luiz Paulo Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee3Marcelo Loures dos Santospt_BR
dc.contributor.referee4Maria Zelia Versiani Machadopt_BR
dc.creatorElizabeth Moreira Gomes Barrosopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T10:54:55Z-
dc.date.available2019-08-10T10:54:55Z-
dc.date.issued2018-12-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-BA8M87-
dc.description.abstractThis paper aims at investigating the Written Social Representation built byteaching undergraduates at Countryside Education Linguagens e Códigos Course from Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Based onSocial Psychology, the current paper makes use of knowledge from the Theory of Social Representations (based on Moscovici, Jodelet and Antunes-Rocha), the Socio Interactionist Language Theory based on discourse (Bakhtin and Bronckart), and the Countryside Education (Rural Education). It is supposed that when individuals have to deal with situations in which they are forced to infer from, such individuals may maintain, alter, or refuse established social representations. Thus, this thesis aims at identifying, understanding and analysing such movements within the written social representation of undergrads. The methodological approach was qualitative, using documentary analysis based on the assumptions of Discourse Analysis, the following instruments were used: questioners and interviews. The documents analyses took into consideration the historical background, as well as the context in which countryside students are immerged, aiming at understanding such population throughout a social,political and educational perspective. The questioner made it possible to have a general view from the Curso Licenciatura em Educação do Campo Linguagens e Códigos students, general characteristics were identify. The interviews brought to light the fifteen interviewees background and their context in which they are emerged. The analyzes developed have in the Theory of Social Representations, in Discourse and Language Theories and in the theoretical assumptions of Countryside Education, the basis for conducting the researcher's work. Finally, it is justified to carry out theresearch, considering that writing has been lived and felt as a moment of significant conflicts and tensions for the students who enter the universitypt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho de pesquisa investigou as Representações Sociais de Escrita de graduandos de Licenciatura em Educação do Campo-Curso Linguagens e Códigos da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Localizando-se no campo da Psicologia Social, a pesquisa evidencia conhecimentos que consideram a Teoria dasRepresentações Sociais (base em Moscovici, Jodelet e Antunes-Rocha), as Teorias de Linguagem de base Sociointeracionistas Discursivas (Bakhtin e Bronckart) e os pressupostos da Educação do Campo. Tem-se como suposto que os sujeitos convivendo com situações que os colocam sob pressão à inferência podem realizar movimentos no sentido de manter, alterar ou refutar as Representações Sociais já constituídas. E sãoexatamente esses movimentos que se quer identificar, entender e analisar nas representações sociais de escrita desses graduandos. A abordagem metodológica que se adotou foi de base qualitativa, valendo-se de análises documentais a partir dos pressupostos da Análise do Discurso, tendo sido utilizados os instrumentos: Questionários e Entrevistas Narrativas. A análise documental considerou os contextos históricos e de formação dos sujeitos campesinos, com vistas ao entendimento dessaspopulações em uma perspectiva social, política e educacional; o questionário possibilitou uma visão geral dos estudantes do Curso Licenciatura em Educação do Campo- Linguagens e Códigos, no sentido de identificar as características gerais desses estudantes e as entrevistas narrativas possibilitaram a recuperação das trajetórias de vida e dos contextos em que se encontram inseridos os quinze sujeitos, informantes da pesquisa. As análises desenvolvidas têm na Teoria das Representações Sociais, nas Teorias do Discurso e da Linguagem e na Educação do Campo a base de condução do olhar da pesquisadora. Finalmente, justifica-se a realização da pesquisa, considerandose que a escrita tem sido vivida e sentida como um momento de significativos conflitos e tensões pelos(as) estudantes que adentram na universidadept_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação dopt_BR
dc.subjectCampopt_BR
dc.subjectRepresentações Sociais em Movimentopt_BR
dc.subjectEscritaspt_BR
dc.subject.otherProfessores Formaçãopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discurso Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEscritapt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.subject.otherRepresentações sociaispt_BR
dc.titleEscritas de estudantes da Licenciatura em Educação do Campo da UFVJM: um estudo na perspectiva das Representações Sociais em Movimentopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_definitiva__enviar.pdf2.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.