Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-BA9KCA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ricardo Rodrigues Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Rosimeire Pimentel Gonzagapt_BR
dc.contributor.referee2Beatriz Valadares Cendonpt_BR
dc.creatorCristian Abib de Moraespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T11:58:55Z-
dc.date.available2019-08-10T11:58:55Z-
dc.date.issued2018-03-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-BA9KCA-
dc.description.abstractThis research focused on the users' perception of an integrated system, recently implemented by a Brazilian engineering multinational. This system integrates several and complex operations and its implementation presents risks of both technological and human nature. Then this work, elaborated through a case study with quantitative and qualitative analyzes, sought to present a reasoned evaluation of the integrated system implemented by the company about two years ago. The research was based on the dimensions of the DeLone and McLean Information Systems Success Model, a framework that integrates many research results into information systems. The assessment found that users perceived the benefits, the quality of the system and are satisfied in similar measures. Despite this, the quality of the support service offered and the system information can still improve. The evaluation also identified the underutilization of the integrated system by users. The research also investigated the behavior of five hypotheses through statistical techniques, where the results indicated that the use is associated to the ease, flexibility and compatibility of the system and also to its probable benefits; that the geographic location of the users was significant to explain differences in perceptions among users; and that accounting professionals believe that the system is more agile than other professionals. The lack of training was highlighted by the users and the concurrent adoption of a Shared Services Center by the company favored the implementation of the system. This research sought to promote the meeting of managers and users of the integrated system, even knowing that the evaluation of a manager is different from the evaluation of a user, but both are important to reach the broad conclusions, because they refer to the social nature of the individual. The conclusions may not be widely observed, but they refer to a wide range of possible diligences for other authors.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa concentrou-se na percepção dos usuários em relação à um sistema integrado, recém implantado por uma multinacional brasileira de engenharia. Esse sistema integra diversas e complexas operações e sua implantação apresenta riscos de natureza tanto tecnológica quanto humana. Então este trabalho, elaborado através de um estudo de caso com análises quantitativas e qualitativas, buscou apresentar uma avaliação fundamentada do sistema integrado implantado a cerca de dois anos pela empresa. A pesquisa baseou-se nas dimensões do Modelo de Sucesso dos Sistemas de Informação de DeLone e McLean, um quadro abrangente que integra muitos resultados de pesquisas em sistemas de informação. A avaliação verificou que os usuários perceberam os benefícios, a qualidade do sistema e estão satisfeitos em medidas similares. Apesar disso, a qualidade do serviço de suporte oferecido e da informação do sistema ainda podem melhorar. A avaliação identificou ainda a subutilização do sistema integrado pelos usuários. A pesquisa também investigou o comportamento de cinco hipóteses através de técnicas estatísticas, onde os resultados indicaram que o uso se associa à facilidade, à flexibilidade e à compatibilidade do sistema e também aos seus prováveis benefícios; que a localização geográfica dos usuários foi significativa para explicar diferenças de percepções entre os usuários; e que os profissionais de contabilidade acreditam que o sistema é mais ágil que os demais profissionais. A carência de treinamento foi destacada pelos usuários e a adoção concomitante de um Centro de Serviços Compartilhados pela empresa favoreceu a implantação do sistema. Esta pesquisa buscou promover o encontro de gestores e usuários do sistema integrado, mesmo sabendo-se que a avaliação de um gestor é diferente da avaliação de um usuário, mas ambas são importantes para se chegar a conclusões abrangentes, pois remetem à natureza social do indivíduo. As conclusões podem não ser observadas de forma generalizada, mas remetem a um vasto conjunto de possíveis diligências para outros autores.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectERPpt_BR
dc.subjectSAPpt_BR
dc.subjectAnálise de Sistemas de Informaçãopt_BR
dc.subjectModelo de DeLone e McLeanpt_BR
dc.subject.otherControladoriapt_BR
dc.subject.otherContabilidadept_BR
dc.titleBenefícios e satisfação de uso de um ERP: estudo de caso em uma multinacional brasileirapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_cristian_abib_de_moraes.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.