Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-BADNCC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Helena Alvarez Leitept_BR
dc.contributor.referee1Juarez Tarcisio Dayrellpt_BR
dc.contributor.referee2Paulo Henrique de Queiroz Nogueirapt_BR
dc.contributor.referee3Patrícia Moulin Mendonçapt_BR
dc.creatorCamila Carvalho dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T06:09:23Z-
dc.date.available2019-08-10T06:09:23Z-
dc.date.issued2018-08-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-BADNCC-
dc.description.abstractThis research is located in the dialogue of studies on Integral Education in Brazil, having as an empirical object the performance of the cultural agent in PBH's Integrated School Program. The research aims to understand the possible influences that the acting as cultural agent in the Integrated School Program has made possible in the subjects' experience. In order to reach the objectives proposed in this work, a qualitative research was carried out, using as a data collection tool the application of a questionnaire and the interview with two cultural agents. Other resources used in the work were the field observations, the field diary and the collection of secondary data: texts, videos and other documents related to the experiences of the cultural agent of the Integrated School Program. The theoretical framework used is based mainly on the studies of Teixeira (1954), Moll (2010), Freire (1996), Arroyo (2012). The results allowed us to perceive that cultural agents establish an affectionate relationship with their students and the educational process in the workshops takes place in a horizontal way, where both listen, take care and have a bond beyond the teacher / student relationship. They also have great affinity with the community where they work and become a bridge between the school and the community. In relation to their participation in the Program, they see in education an instrument of social transformation and point out significant changes in their professional, financial and cultural areas, after their insertion in the IEPpt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa situa-se no diálogo de estudos sobre a Educação Integral no Brasil tendo como objeto empírico a atuação do agente cultural no Programa Escola Integrada da PBH. A pesquisa visa compreender as possíveis influências que a atuação como agente cultural no Programa Escola Integrada tem possibilitado na experiência dos sujeitos. A fim de alcançar os objetivos propostos neste trabalho, foi realizada uma pesquisa qualitativa, sendo utilizados, como instrumentos de coleta de dados, a aplicação de um questionário e a entrevista com dois agentes culturais. Outros recursos utilizados no trabalho foram as observações de campo, o diário de campo e a coleta de dados secundários: textos, vídeos e outros documentos relacionados às experiências do agente cultural do Programa Escola Integrada. O referencial teórico utilizado é baseado, sobretudo, nos estudos de Teixeira (1954), Moll (2010), Freire (1996), Arroyo (2012). Os resultados nos permitiram perceber que os agentes culturais estabelecem uma relação afetuosa com seus educandos e o processo educativo nas oficinas se dá de uma maneira horizontal, onde ambos se escutam, se cuidam, tendo um vínculo para além da relação professor/aluno. Também apresentam grande afinidade com a comunidade onde trabalham e se tornam uma ponte entre a escola e a comunidade. Em relação à sua participação no Programa, veem na educação um instrumento de transformação social e apontam mudanças significativas em suas áreas profissional, financeira e cultural, após a inserção no PEIpt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma Escola Integradapt_BR
dc.subjectEducação Integralpt_BR
dc.subjectAgentes culturaispt_BR
dc.subject.otherComunidade e escolapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.subject.otherAnimadores culturaispt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherPrograma Escola Integrada (Belo Horizonte)pt_BR
dc.subject.otherEducacao integralpt_BR
dc.subject.otherEnsino integradopt_BR
dc.titleSer agente cultural do programa escola integrada: possibilidades de novas experiências educativas, culturais e profissionais na vida desses sujeitospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissert_oficial_camila_carvalho_dos_santos_ficha_catalogr_fica.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.