Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/COLT-7NFEQ3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcia Maria Fusaro Pintopt_BR
dc.contributor.referee1Roxane Rojopt_BR
dc.contributor.referee2Cristina Magropt_BR
dc.contributor.referee3Eduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.contributor.referee4Maria da Conceicao F Reis Fonsecapt_BR
dc.creatorAirton Carriao Machadopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T13:13:45Z-
dc.date.available2019-08-14T13:13:45Z-
dc.date.issued2008-12-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/COLT-7NFEQ3-
dc.description.abstractThe present investigation aimed at identifying speech hallmarks characteristics of Mathematics classrooms speeches. We oriented our work by Bakhtins perspective of speech, particularly the concept of speech genres and discursive sphere. In order to do a broader analysis of the social context, we refer to Bourdieus concepts of habitus, cultural capital and field. With these concepts, we started an observation of ethnographic character. It took place in a Brazilian federal technical school. We observed a first year and a last year high school classes. Seeking to explain the ideologies present in the Mathematics classroom, we observed the need to study the academic mathematics field, mainly the constitution of the mathematics formalist perspective, which has a strong influence of the teaching of the subject. To situate this research in the main perspectives of the theme in Mathematics Education, we mapped the diverse research conceptions of the mathematics classroom speech. The analysis of the observed data revealed that the social positions have an important role in the delineation of speech genres. As a result we conducted a study of the social position arrangement in the field of the analyzed classrooms. We verified an asymmetry of classroom power. Finally, we identified some speech hallmarks that we considered being determinants in the constitution of the genres presents in Mathematics classroom. They are nominalization, how to and oral/written relationship.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo principal desta pesquisa é identificar marcas discursivas que caracterizam os discursos da sala de aula de Matemática. Tivemos como eixo principal, de nosso trabalho a perspectiva enunciativa de discurso iniciada por Bakhtim, particularmente os conceitos de gênero do discurso e esfera discursiva. Para fazermos a análise do contexto social mais amplo, tomamos como referência os conceitos de habitus, capital cultural e campo de Bourdieu. Munidos desses conceitos, iniciamos uma observação de cunho etnográfico, que ocorreu em uma escola técnica federal. Foram acompanhadas duas turmas de ensino médio, sendo uma de primeiro e uma de terceiro ano. Na busca de explicitar as ideologias presentes na sala de aula de Matemática, vimos a necessidade de fazer um estudo sobre o campo da matemática acadêmica, principalmente a constituição da perspectiva formalista de matemática, que tem forte influência no ensino da disciplina. Com o intuito de localizar esta pesquisa entre as principais perspectivas de estudo sobre o discurso na sala de aula e na Educação Matemática, fizemos um mapeamento das mesmas. A análise do material coletado em nossas observações nos explicitou que as posições sociais têm um papel importante na definição dos gêneros discursivos; assim, fizemos um estudo sobre a distribuição das posições sociais no campo da sala de aula, verificando uma assimetria de poder na sala de aula. Por fim, identificamos algumas marcas discursivas que consideramos serem determinantes na constituição dos gêneros presentes na sala de aula de Matemática. São elas, a nominalização, o como fazer e a relação oral/escritopt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDiscurso na sala de aula de matemáticapt_BR
dc.subjectGêneros do discurso e assimetria de poder na sala de aulapt_BR
dc.subject.otherLinguistica matematicapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherMatemática Estudo e ensinopt_BR
dc.titleMarcas do discurso da matemática escolar: uma investigação sobre as interações discursivas nas aulas do ensino médiopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_airton_carri_o_machado.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.