Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/EARM-6ZPQDN
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Um estudo sobre o uso de periódicos eletrônicos: O Portal De Periódicos CAPES na Universidade Federal de Minas Gerais |
Authors: | Luiz Claudio Gomes Maia |
First Advisor: | Beatriz Valadares Cendon |
First Referee: | Marlene de Oliveira |
Second Referee: | Ricardo Rodrigues Barbosa |
Third Referee: | Alberto Henrique Frade Laender |
Abstract: | O foco desta dissertação de mestrado é o estudo do uso do Portal de Periódicos CAPES que oferece acesso a artigos de periódicos eletrônicos, de praticamente todas as áreas de conhecimento, para instituições de ensino e pesquisa conveniadas. Esta pesquisarealizada no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI), analisa o uso do Portal de Periódicos CAPES na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). A escolha desse tema de estudo deveu-se à verificação da necessidade de uma melhor compreensão do objeto de estudo na visão do usuário. Foram encontrados no meio científico brasileiro poucos estudos semelhantes, embora a comunidade de Ciência da Informação e a própria CAPES estejam conscientes de sua necessidade. Além disso, esta pesquisa fornece importantes subsídios para melhoria desse sistema de recuperação da informação. A metodologia utilizada foi um levantamento com uso de questionário enviado por e-mail aos professores de diversas áreas de conhecimento da UFMG. Participaram destapesquisa cento e cinqüenta professores divididos em oito áreas de conhecimento. O questionário apresenta mais de cinqüenta perguntas relacionadas ao uso de periódicos eletrônicos e hábitos dos usuários. É possível levantar um panorama de como os pesquisadores da UFMG fazem uso de diversos instrumentos de trabalho para realizar suaspesquisas. Os resultados encontrados foram comparados com estatísticas de acesso e uso fornecidas pela equipe do Portal de Periódicos CAPES . |
Abstract: | The focus of this dissertation is the study of the use of the Portal de Periódicos CAPES, a site that offers access to electronic journal articles, in practically all fields of knowledge, for educational and research institutions. This research, carried through within the Master Program in Information Science (PPGCI) of the school of Information Science/Federal University of Minas Gerais (UFMG), analyzes the use of the Portal dePeriódicos CAPES at the UFMG. The choice of this subject of study was due to the need of a better understanding of the object of study in the vision of its users. Few similar studies were found in the Brazilianscientific literature, even though the community of Information Science and CAPES, the institution responsible for maintenance of the Portal, were aware of its necessity. Moreover, this research provides important subsidies for improvement of this information retrieval system. The methodology used was a survey with questionnaires sent by email to the faculty faulty members in diverse fields of knowledge at UFMG. One hundred and fifty faculty faulty members distributed in eight areas of knowledge participated in this research. The questionnaire presents more than fifty questions related to the habits of the electronic journal users. It was possible to provide an overview of how the researchers of the UFMG make use of diverse digital instruments of work to carry through their research. The results were compared with statistics of access and use supplied by the staff of the Portal de Periódicos CAPES. |
Subject: | Bibliotecas digitais Internet (Redes de computação) Ciência da informação Sistemas de recuperação da informação |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/EARM-6ZPQDN |
Issue Date: | 4-Jul-2005 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mestrado___luiz_cl_udio_gomes_maia.pdf | 1.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.