Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9PXPTA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Gouvea Pimentelpt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Antonio de Jesuspt_BR
dc.contributor.referee2Carlos Henrique Rezende Falcipt_BR
dc.creatorLeonardo da Silva Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T01:00:24Z-
dc.date.available2019-08-11T01:00:24Z-
dc.date.issued2014-06-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-9PXPTA-
dc.description.abstractThis work adresses the way of agency between Art and technology. From the question of Pimentel (2011) on how digital technology can widen specific knowledge of the artistic field, this work found in the conceptual axis of Couchot (1999) the proposal that, for the purposes of that question, artistic and technological models should be transcended. Driven by artistic practice, the presented work proposes that in Deleuze (2005) and Guattari (2008; 2011) the notion of deterritorialization should be dealt as a form of transcendence of models. To ensure adequate treatment of deterritorialization as a form of transcendence, correlations between computational model and artistic territory, agency and technological autonomy are described, characterizing the creation dialog with technologies that propose sense in artistic creation, called here rizomorfic technologies. Based on these correlations, the deterritorializations of time, image, subject and audiovisual work from the agency with rizomórfica technology have been observed. Thus, it was possible to demonstrate that the notion of time stands for the articulating point of image, subject and artwork notions widening, through its deterritorialization, the notions of mountage and composition in audiovisual art, thus, enabling the construction of the notion called uchronic montage.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho trata de formas de agenciamento entre Arte e Tecnologia.Partindo da pergunta de Pimentel (2011) sobre como a tecnologia digital pode ampliar conhecimentos específicos do campo artístico, foi encontrado, no eixo conceitual de Couchot (1999), a proposta de que modelos artísticos e tecnológicos sejam transcendidos. Impulsionada pela prática artística, a reflexão sobre a noção de desterritorialização em Deleuze (2005) e em sua coautoria com Guattari (2008; 2011) foi relacionada a uma forma de transcendência de modelos no processo de criação. Para a adequação do tratamento da desterritorialização enquanto forma de transcendência, são levantadas correlações entre modelo computacional e território artístico, agenciamento e autonomia tecnológica, buscando caracterizar o diálogo de criação com tecnologias propositoras de sentido na criação artística, chamadas aqui de tecnologias rizomórficas.Com base em tais correlações, observou-se as desterritorializações das noções de tempo, imagem, sujeito e obra audiovisual provenientes do agenciamento com tecnologia rizomórfica. Com isso, foi possível demonstrar que na noção de tempo residia o ponto de articulação das noções de imagem, sujeito e obra, gerando implicações, com sua desterritorialização, na ampliação da noção de montagem e composição em Arte, possibilitando, assim, a construção da noção de montagem ucrônica.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAudiovisualpt_BR
dc.subjectMontagem ucrônicapt_BR
dc.subjectMediaçãopt_BR
dc.subjectDesterritorializaçãopt_BR
dc.subjectTécnicapt_BR
dc.subject.otherArte digitalpt_BR
dc.subject.otherArte por computadorpt_BR
dc.subject.otherArte e tecnologiapt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.subject.otherMultimídia (Arte)pt_BR
dc.titleMontagem ucrônica: uma abordagem para o agenciamento entre Arte e Tecnologia nas artes audiovisuaispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
montagemucr__nicaleonardosouza2014.pdf8.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.