Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9Q4LTJ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Henrique Rezende Falcipt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Antonio de Jesuspt_BR
dc.contributor.referee2Francisco Carlos de Carvalho Marinhopt_BR
dc.creatorAngélica Beatriz Castro Guimarãespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T23:11:50Z-
dc.date.available2019-08-13T23:11:50Z-
dc.date.issued2014-08-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-9Q4LTJ-
dc.description.abstractThis research deals with the use of machinery in artistic works, in which the machine itself constitutes the artistic proposal. The approach of artistic proposals is not restricted to a specific type of mechanism. Automatic mechanisms and motors, analog media and computer controllers are addressed in order to contextualize the artistic use of the machine and the relationship established between human and machine since industrialization. In this context, we intend to show how visual arts approach any stage of mechanization. To support the discussion on the artistic use of industrial machines, we also addressed questions about the relationship between human and machine since the emergence of the technique. In this sense, the research includes studies on the motivations for technical tendency in humans, manifestations of pre-industrial machines that have strong aesthetic appeal, and the industrial machine, with the changes introduced by them in the everyday life of its users.pt_BR
dc.description.resumoEssa pesquisa trata do uso de máquinas em obras artísticas, em que a própria máquina em funcionamento constitua a proposta artística. A abordagem da máquina em propostas artísticas não se restringe a um tipo específico de mecanismo. São abordados funcionamentos automáticos como mecanismos e motores, mídias analíticas e controladores computacionais, a fim de contextualizar o uso artístico da máquina diante da relação que se estabelece entre humano e máquina a partir da industrialização. Com essa abordagem, se pretende mostrar de que modo a arte dialoga com qualquer fase da mecanização. Para embasar a discussão sobre o uso artístico de máquinas industriais são abordadas, também, questões sobre a relação entre humano e máquina desde o surgimento da técnica. Nesse sentido, a pesquisa inclui estudos sobre as motivações para a tendência técnica no humano, manifestações da técnica anteriores à industrialização e que possuem forte apelo estético, e a máquina industrial, com as mudanças sensíveis e práticas introduzidas por elas no cotidiano de seus usuários.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnicapt_BR
dc.subjectMaquinapt_BR
dc.subjectArtes visuaispt_BR
dc.subjectIndustrializaçãopt_BR
dc.subjectAparelhopt_BR
dc.subject.otherIndustrializaçãopt_BR
dc.subject.otherMáquinaspt_BR
dc.subject.otherIndustria na artept_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.titleMaquinas na arte: entre logicas programadas e o campo das possibilidadespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_final_angelica_maqnaarte.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.