Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9RDK6A
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ernani de Castro Malettapt_BR
dc.contributor.referee1Marco Antônio Toledo Nascimentopt_BR
dc.contributor.referee2Natal Lânia Roque Fernandespt_BR
dc.contributor.referee3Fernando Antonio Mencarellipt_BR
dc.contributor.referee4Maurilio Andrade Rochapt_BR
dc.creatorLucile Cortez Hornpt_BR
dc.creatorErnani de Castro Malettapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T09:51:54Z-
dc.date.available2019-08-12T09:51:54Z-
dc.date.issued2014-10-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-9RDK6A-
dc.description.abstractIn this study we identified the processes, principles and procedures that guide the development of specific pedagogical strategies directed to the choir practice, which becomes a privileged instrument to the actor formation. This question emerged during our career, where we developed methodologies that facilitate the musicalization of non musicians. Considering that most actors in Brazil have none musical formation, we seek to identify the contributions that the musicalizationthrough this practice may bring to the actor in formation. Therefore, this thesis aims to present processes, principles and procedures that guide the musicalization of the actor through choir practice. To achieve this objective, we performed a bibliographic review, based on the critical-analytical lecture of the thinking and the pedagogicalartisticpractice of authors-researchers that discuss the importance of musicalparameters appropriation by the actors in their formation processes, adjusted to the theatrical characteristics and in the critical analysis of the strategies developed and applied in our artistic and pedagogical acting, based on the thinking and practice of the authors that fundament this thesis. In referencing the research in the authors work, we included musical records and scores in the scenic arts course, where the author acted, and testimonials of students from this course collected in collective interviews performed by the author. In these interviews, the students assert that the choir practice contributed to their formation as well as to their acting. We highlight among the identified principles, the motivation, the dialectic collectivity/individuality,the playfulness, the movement-singing relation, among others. Among the processes, we highlight the development of musical perception, the appropriation ofmusical elements, the situated learning. As for procedures, we stress the repetition, imitation, the auditory training, the respiratory exercises, displacements in space and the creation of musical arrangements specific for the vocal/choir group in question.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho identificamos os processos, princípios e procedimentos orientadores da criação de estratégias pedagógicas específicas, voltadas à prática do canto coral, que o tornam um instrumento privilegiado para a formação do ator. Essa questãosurgiu em nosso percurso profissional, no qual desenvolvemos metodologias que facilitam a musicalização de não-músicos. Considerando que a maioria dos atores, no Brasil, não têm formação musical, buscamos identificar as contribuições que a musicalização por meio do Canto Coral podem proporcionar ao ator em formação. Dessa forma, o objetivo dessa tese é apresentar processos, princípios eprocedimentos orientadores para a musicalização do ator por meio do canto coral. Para a consecução desse objetivo, fizemos uma revisão bibliográfica, baseada na leitura crítico-analítica do pensamento e da prática artístico-pedagógica de autorespesquisadores que discutem a importância da apropriação de parâmetros musicais pelos atores em seus processos de formação, adequados às características do teatro e na análise crítica das estratégias desenvolvidas e aplicadas em nossaatuação artística e pedagógica, com base no pensamento e na prática dos autores que fundamentam esta tese. Ao referenciar a pesquisa no trabalho da pesquisadora, incluimos registros de músicas e partituras trabalhadas no curso de artes cênicas, onde a pesquisadora atuou, bem como, depoimentos de alunos desse curso, coletados em entrevista coletiva realizada pela pesquisadora. Nessa entrevista, os estudantes asseveram que a prática do canto coral contribuiu tanto para a sua formação quanto para a sua atuação. Destacamos, dentre os princípios identificados, a motivação, a dialética coletividade/individualidade, a ludicidade, a relação canto-movimento, dentre outros. Dentre os processos, destacamos o desenvolvimento da percepção musical, a apropriação de elementos musicais, a aprendizagem situada. Como procedimentos, salientamos a repetição, a imitação, o treinamento auditivo, os exercícios respiratórios, deslocamentos no espaço e a criação de arranjos específicos para o grupo vocal/coral em questão.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMusicalizaçãopt_BR
dc.subjectPolifoniapt_BR
dc.subjectColetividadept_BR
dc.subjectFormação do atorpt_BR
dc.subjectCanto-coralpt_BR
dc.subjectPecepção musicalpt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.titleO canto coral na formação de atores: processos, princípios e procedimentospt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_lucile_cortez_horn.pdf3.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.