Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9RFERH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maurício Silva Ginopt_BR
dc.contributor.referee1Genilda Alves de Azerêdo Rodriguespt_BR
dc.contributor.referee2Carlos Henrique Rezende Falcipt_BR
dc.creatorDanilo Aroeira de Pinho Tavarespt_BR
dc.creatorMaurício Silva Ginopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T10:02:42Z-
dc.date.available2019-08-14T10:02:42Z-
dc.date.issued2014-08-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-9RFERH-
dc.description.abstractAlthough adaptations characterize a number of changes during the process of translation from one medium to another, several of them can be considered as formal choices. By analyzing the 2005 motion picture Sin City, directed by Robert Rodriguez, adapted from the eponymousgraphic novel by Frank Miller published in the early nineties, I compare the two works and go through the formal aspects that differ from one another storyline, script, visual, framing and sound to better understand the choices made. The concepts of adaptation and intermediality by Madalena Punzi (2007), Ilmeda Welehan (1999) and Adalbert Müller (2013) were used. Studies by Brian McFarlane (1996) also helped in the choice of methodological procedures adopted for the analysis. The comparison between the two versions is then done withoutrestricting an attempt to map the possible (in)fidelities during the transposition process. Instead, I seek to identify the ways in which the narratives are related, as well as the part played in the production of meaning for the viewer and how the specificities of each medium film and comics have determined the final result.pt_BR
dc.description.resumoEmbora adaptações caracterizem uma série de mudanças durante o processo de tradução de uma mídia para outra, várias delas podem ser consideradas como escolhas formais. Ao analisar filme de 2005 Sin City, de Robert Rodriguez, adaptado da graphic novel homônima de Frank Miller publicada no início dos anos noventa, comparo as duas obras e considero aspectos formais que distinguem uma produção artística da outra enredo, roteiro, visual, enquadramento e som para melhor compreender as escolhas. Foram utilizados os conceitos de intermidialidade e adaptação de Madalena Punzi (2007), Ilmeda Welehan (1999) e Adalberto Müller (2013). Os estudos de Brian McFarlane (1996) auxiliaram, ainda, na escolha dos procedimentos metodológicos adotados para a análise. A comparação entre as duas versões é feita, então, sem se restringir a uma tentativa de mapear as possíveis (in)fidelidades durante o processo de transposição. Em vez disso, busco identificar as formas com que as narrativas se relacionam, bem como a função desempenhada na produção de sentido para o espectador e como as especificidades de cada meio cinema e quadrinhos determinam o resultado final.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormapt_BR
dc.subjectSin Citypt_BR
dc.subjectAdaptação cinematográficapt_BR
dc.subjectHistória em quadrinhospt_BR
dc.subjectAnálisept_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.titleA forma do pecado: adaptação cinematográfica dos quadrinhos de Sin Citypt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_forma_do_pecado_daniloaroeira.pdf41.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.