Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A4FKSB
Type: Tese de Doutorado
Title: Labirintos da razão: mise-en-scène e discurso no primeiro cinema de Stanley Kubrick
Authors: Rafael Luiz Ciccarini Nunes
First Advisor: Ana Lucia Menezes de Andrade
First Referee: Paulo Antonio Pereira
Second Referee: Mário Alves Coutinho
Third Referee: Nisio Antonio Teixeira Ferreira
metadata.dc.contributor.referee4: Suzana Cristina de Souza Ferreira
Abstract: Esta tese propõe uma reflexão atual acerca do cinema de Stanley Kubrick a partir de uma imersão análico-teórica no período inicial de sua carreira, compreendendo a década de 1950 (dos primeiros curtas-metragens até Glória feita de sangue Paths of glory, 1957), de modo a revelar como, desde o princípio, se empreende uma busca radical pela originalidade, resultando na profunda depuração e domínio da narrativa e da mise-enscène, além de apontar importantes matrizes formais. Buscou-se estudar a construção cinematográfica de Kubrick, tendo como base os densos movimentos dialéticos entre tradição e modernidade, bem como entre as correntes realistas (Bazin) e formalistas (Eisenstein). Verifica-se, desde essa fase inicial, um nítido percurso para que sejam esculpidas as principais preocupações, indagações e ideias de Stanley Kubrick acerca do mundo, do homem e do próprio cinema, através de elementos que se tornariam decisivosem sua obra posterior, a qual é consideravelmente mais abordada do que o período abarcado por esta tese. Se as fortes dimensões sensoriais de sua obra são comumente atribuídas a seus filmes mais tardios, percebe-se que, desde então, já se encontram latentes em uma construção cinematográfica madura e profundamente autoconsciente.
Abstract: This thesis proposes a present reflection concerning Stanley Kubrick´s cinema, from an analytical-theorical immersion about his initial career period, between the 1950´s (from his firsts short-movies until his feature Paths of Glory, 1957), in a way to reveal how, from the begining, a radical search for originality is undertaken, resulting in a deep depuration and control of the narrative and mise-en-scène, besides it also points important formal matrices. We sought to study Kubrick´s cinematographical construction, based on his dense dialectical movements between tradition and modernity, as well as the realistic(Bazin) and formalist (Eisenstein) currents. We checked, since this initial phase, a clear course so that the main concerns can be carved, as well as Stanley Kubrick´s inquiries and ideas about the world, the man and the cinema itself, through elements that would be decisive to his later work, that is substantially addressed more than the period encircled bythis thesis. If the strong sensorial dimentions of his work are usually attributed to his lated movies, we notice that, since before, his work was made by a mature and deeply conscious cinematographic construction.
Subject: Linguagem cinematográfica
Critica cinematografica
Kubrick, Stanley , 1928-1999
Cinema
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A4FKSB
Issue Date: 9-Dec-2013
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_labirintos_da_raz_o___kubrick___rafael_ciccarini___final.pdf6.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.