Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A4FKSB
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | Labirintos da razão: mise-en-scène e discurso no primeiro cinema de Stanley Kubrick |
Authors: | Rafael Luiz Ciccarini Nunes |
First Advisor: | Ana Lucia Menezes de Andrade |
First Referee: | Paulo Antonio Pereira |
Second Referee: | Mário Alves Coutinho |
Third Referee: | Nisio Antonio Teixeira Ferreira |
metadata.dc.contributor.referee4: | Suzana Cristina de Souza Ferreira |
Abstract: | Esta tese propõe uma reflexão atual acerca do cinema de Stanley Kubrick a partir de uma imersão análico-teórica no período inicial de sua carreira, compreendendo a década de 1950 (dos primeiros curtas-metragens até Glória feita de sangue Paths of glory, 1957), de modo a revelar como, desde o princípio, se empreende uma busca radical pela originalidade, resultando na profunda depuração e domínio da narrativa e da mise-enscène, além de apontar importantes matrizes formais. Buscou-se estudar a construção cinematográfica de Kubrick, tendo como base os densos movimentos dialéticos entre tradição e modernidade, bem como entre as correntes realistas (Bazin) e formalistas (Eisenstein). Verifica-se, desde essa fase inicial, um nítido percurso para que sejam esculpidas as principais preocupações, indagações e ideias de Stanley Kubrick acerca do mundo, do homem e do próprio cinema, através de elementos que se tornariam decisivosem sua obra posterior, a qual é consideravelmente mais abordada do que o período abarcado por esta tese. Se as fortes dimensões sensoriais de sua obra são comumente atribuídas a seus filmes mais tardios, percebe-se que, desde então, já se encontram latentes em uma construção cinematográfica madura e profundamente autoconsciente. |
Abstract: | This thesis proposes a present reflection concerning Stanley Kubrick´s cinema, from an analytical-theorical immersion about his initial career period, between the 1950´s (from his firsts short-movies until his feature Paths of Glory, 1957), in a way to reveal how, from the begining, a radical search for originality is undertaken, resulting in a deep depuration and control of the narrative and mise-en-scène, besides it also points important formal matrices. We sought to study Kubrick´s cinematographical construction, based on his dense dialectical movements between tradition and modernity, as well as the realistic(Bazin) and formalist (Eisenstein) currents. We checked, since this initial phase, a clear course so that the main concerns can be carved, as well as Stanley Kubrick´s inquiries and ideas about the world, the man and the cinema itself, through elements that would be decisive to his later work, that is substantially addressed more than the period encircled bythis thesis. If the strong sensorial dimentions of his work are usually attributed to his lated movies, we notice that, since before, his work was made by a mature and deeply conscious cinematographic construction. |
Subject: | Linguagem cinematográfica Critica cinematografica Kubrick, Stanley , 1928-1999 Cinema |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A4FKSB |
Issue Date: | 9-Dec-2013 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_labirintos_da_raz_o___kubrick___rafael_ciccarini___final.pdf | 6.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.