Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A7FN62
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leonardo Alvares Vidigalpt_BR
dc.contributor.referee1Mariana Mól Gonçalvespt_BR
dc.creatorFabio Lucas Belottept_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T21:19:47Z-
dc.date.available2019-08-14T21:19:47Z-
dc.date.issued2015-08-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-A7FN62-
dc.description.abstractThe line that separates dreams from reality is thin; after all, how much of reality is in a dream, and how much of dream is in reality? The line that separates animation from documentary works the same way. According to the more traditionalist theories, opposing narrative structures help maintain the fantasy behind the animated image, while live action footage offers an irrefutable truth. Nevertheless, the history of cinema reveals that the association between documentary and animated films began in the early 1900s. While the moving image was still taking its first steps, animation technique was valued for its unique characteristic of adhering to different narrative structures. Even during times of technical limitations the animators could employ their innate subjectivity to tell a story based on reality, using the power of images to share knowledge only passed down through oral tradition, to convey political and social messages, and to educate. This research examines the effects animated images have over documentary narratives; it aims to go through the most important issues that instigate the discussion about documentary works as a model for the legitimization of truth, and about animation as the precursor of intangible images that go beyond the representation through the photographic image and the verisimilitude with reality.pt_BR
dc.description.resumoA linha que separa sonho e realidade é tênue; afinal, quanto há de realidade em um sonho e quanto há de sonho na realidade? Da mesma forma é a linha que separa animação e documentário. Estruturas narrativas opostas, de acordo com teorias mais tradicionalistas, mantêm a fantasia da imagem animada, dissociada da verdade inconteste oferecida pelo registro em live-action. No entanto, a história do cinema indica que a associação entre animação e documentário nasceu no início do século passado. Quando a imagem em movimento ainda dava seus primeiros passos, a técnica de animação era valorizada por possuir características únicas que se somavam a diferentes estruturas narrativas. E mesmo em períodos em que haviam inúmeras limitações técnicas, os animadores podiam dispor de sua subjetividade natural e contar uma história pautada na realidade, utilizando o poder da imagem para narrar fatos conhecidos somente na cultura oral, transmitir mensagens políticas e sociais, além de ensinar conteúdos. Essa pesquisa examina os efeitos da imagem animada na narrativa documental, de modo a percorrer temas importantes que instigam o debate do documentário enquanto modelo de legitimação da verdade, e a animação como precursor de mensagens intangíveis, que estão além da representação através da imagem fotográfica e da verossimilhança com a realidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDocumentário animadopt_BR
dc.subjectAnimaçãopt_BR
dc.subjectArtespt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectDocumentáriopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discurso narrativopt_BR
dc.subject.otherAnimação (Cinematografia) Tecnicapt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema)pt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.titleA animação no documentário: uma frágil fronteira entre sonho e realidadept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_369_12.08.2015___a_anima__o_no_document_rio___f_bio_lucas__belotte__parcial_.pdf526.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.