Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-ADJEME
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Arnaldo Leite de Alvarengapt_BR
dc.contributor.referee1Andrea Morenopt_BR
dc.contributor.referee2Ana Cristina Carvalho Pereirapt_BR
dc.contributor.referee3Cynthia Greive Veigapt_BR
dc.contributor.referee4Graziela Estela Fonseca Rodriguespt_BR
dc.creatorTania Mara Silva Meirelespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T10:14:56Z-
dc.date.available2019-08-13T10:14:56Z-
dc.date.issued2016-07-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-ADJEME-
dc.description.abstractThe theme of this thesis is the Belo Horizontes theatrical dance, selecting as object of study the Cia de Dança Palacio das Artes CDPA (Arts Palace Dance Company). The CDPA is understood as a centralized locus of a series of actions, experiences and creations determinants in building a professional dance profile, grounded by the set of aesthetic, technical and reflective procedures. The diachronic period covered 1971-2013 relates to the foundation year of the official dance company of Minas Gerais state and the year of the beginning of this research. Therefore, the research has focused on two analytical sources: the CDPAs acquis filed in the Center of Acquaintanceship Information and Memory João Etienne Filho based at Clovis Salgado Foundation, in particular the Cia dance Programs; and the Interviews with the artists involved in this process. The working theory is founded by national and international authors, including: Alvarenga (2002. 2009) for his thorough investigation concerning the establishment and the memory of the dance of Minas Gerais state; Rodrigues (2003. 2010), creator of the Dancer-Researcher-Performer method [DRP] methodology in which the focus is on the identity of the body, meeting place of experiences and memories incorporated in the work of the CDPA work process; Walter Benjamin (1987. 2012) for its conceptual understanding of experience articulated to narrative and memory ideas, and for whom the experience becomes knowledge by accumulation, extension and consequences of this experience; and Larrosa (2012. 2014), in dialogue with Benjamin in his contemporary understanding of experience as a valid and legitimate form of knowledge. It is considered that the process of the artistic career of CDPA was embodied by the set of shared experiences uninterruptedly along its 42 years of existence. This process becomes crucial to be understood in this paper as a continuing professional experience.pt_BR
dc.description.resumoA dança teatral profissional de Belo Horizonte é o tema pesquisado, tendo-se como objeto de estudo a trajetória artística da Cia de Dança Palácio das Artes CDPA por entendê-la como um lócus centralizador de uma série de procedimentos estéticos, técnicos e reflexivos determinante na construção de um perfil profissional de dança teatral local. O período diacrônico considerado, de 1971 a 2013, compreende o ano inicial da instituição da Companhia oficial de dança do Estado de Minas Gerais até o ano inicial da pesquisa efetuada. Optou-se por duas fontes de análise: os Programas da CDPA, arquivados no Centro de Convivência, Informação e Memória João Etienne Filho, sediado na Fundação Clóvis Salgado; e as Entrevistas realizadas com os sujeitos-artistas envolvidos neste processo. Teoricamente, o trabalho basea-se em autores nacionais e internacionais, entre eles: Alvarenga (2002, 2009), por sua investigação criteriosa da formação e da memória da dança mineira; Rodrigues (2003, 2010), idealizadora do método Bailarino-Pesquisador-Intérprete, processo criativo que incide sobre a identidade do corpo, lugar de encontro de experiências e memórias, incorporado ao trabalho da CDPA; Walter Benjamin (1987, 2012), por seu entendimento de experiência articulada às ideias de narrativa e memória, e para quem a experiência torna-se conhecimento pelo acúmulo, prolongamento e desdobramentos dessa experiência; e Larrosa (2012, 2014), por sua interlocução com Benjamin em seu entendimento contemporâneo de experiência como uma forma de conhecimento válida e legítima. Considera-se que o processo da trajetória artística da CDPA consolida-se pelo conjunto de experiências compartilhadas ininterruptamente ao longo dos seus 42 anos de existência. Tal processo é determinante neste trabalho, por ser aqui entendido como experiência profissional continuada.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDança teatralpt_BR
dc.subjectCia de Dança Palácio das Artespt_BR
dc.subjectExperiência profissional de dançapt_BR
dc.subjectMovimentopt_BR
dc.subject.otherDança História Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.subject.otherMovimento (Encenação)pt_BR
dc.subject.otherCompanhia de Dança Palácio das Artespt_BR
dc.subject.otherDança Técnicapt_BR
dc.subject.otherTeatropt_BR
dc.subject.otherDançapt_BR
dc.titleCia de Dança Palácio das Artes de Belo Horizonte: movimentos de uma experiência artístico-profissional continuada (1971-2013)pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_87_4.7.2016___cia_de_dan_a_pal_cio_das_artes___t_nia_mara_silva__meireles.pdf27.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.