Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAP-APPJ9J
Type: Tese de Doutorado
Title: O pós-guerra encenado por R.W. Fassbinder: instabilidade e equilíbrio na composição das formas cinematográficas
Authors: Roberto Ribeiro Miranda Cotta
First Advisor: Luiz Roberto Pinto Nazario
First Referee: Ana Lucia Menezes de Andrade
Second Referee: Rafael Conde de Resende
Third Referee: Elcio Loureiro Cornelsen
metadata.dc.contributor.referee4: Jose Ricardo da Costa Miranda Junior
Abstract: Esta tese analisa as articulações estilísticas viabilizadas pelos filmes 'O casamento de Maria Braun' (1978), 'Lola' (1981) e 'O desespero de Veronika Voss' (1982), componentes da trilogia do Pós-Guerra de Rainer Werner Fassbinder. Ambientadas entre os anos 1940 e 1950 no território alemão repartido pelas Zonas de Ocupação ou na Alemanha da era Adenauer, tais obras agregam formas estéticas, narrativas e dramatúrgicas descortinadas nos limiares entre a harmonia e o descontrole, o arranjo e a desordem, a hierarquia e a entropia, a organização e a disjunção. Nesse sentido, o objetivo central do estudo é investigar a maneira como a convivência e o atrito entre polaridades estruturais tão distintas demarcam a mise-en-scène esquadrinhada pelo cineasta, impulsionando a configuração de um estilo cinematográfico dotado de potencialidades autorais. Para tanto, o referencial teórico é conduzido por conceitos pertencentes à história do cinema e ao cinema moderno, enquanto a metodologia de pesquisa segue uma abordagem qualitativa atravessada por critérios visuais, sonoros, dramáticos e lógico-narrativos da análise fílmica.
Abstract: This thesis analyzes the stylistic joints designed by the films The marriage of Maria Braun (1978), Lola (1981) and Veronika Voss (1982), which form the Postwar Trilogy by Rainer Werner Fassbinder. Acclimated between the 1940s and 1950s in German territory distributed by Occupation Zones or in Adenauers Germany, these films add aesthetic, narratives and dramaturgical forms scanned on the threshold between harmony and spin, the arrangement and disorder, the hierarchy and entropy, the organization and breakpoints. In this sense, the main objective of this study is to investigate how the coexistence and friction between structural polarities so different are rooted in formalistic bases of these movies, acting intrinsically in building a particular cinematographic style. Thus, the theoretical framework is driven by concepts the history of cinema and modern cinema, while the methodology follows a qualitative approach crossed by visual, sound, dramatic and logical narrative criteria of film analysis.
Subject: Diretores e produtores de cinema Alemanha
Fassbinder, Rainer Werner , 1946-
Critica cinematografica
Estetica
Cinema
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/EBAP-APPJ9J
Issue Date: 21-Nov-2016
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_completa___roberto_cotta.pdf5.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.